@article { author = {زارعی, داریوش and وظیفه دوست, حسین and رضا میرابی, وحید}, title = {o}, journal = {Packaging Science and Art}, volume = {8}, number = {32}, pages = {38-49}, year = {2018}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2228-6675}, eissn = {2980-7824}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {شناسایی و مطالعه عوامل مؤثر بر خلاقیت در طراحی بسته بندی و فروش محصولات غذایی}, abstract_fa = {هدف این مقاله، شناسایی و بررسی عوامل اثر­گذار در طراحی خلاق بسته­بندی محصولات غذایی، به­طور کلی، و نیز محصولات کنسرو شده و به­طور خاص خرده­فروشی این محصولات می­باشد. برای شناسایی و دسته­بندی عوامل مؤثر در طراحی خلاق بسته­بندی محصولات غذایی و خرده فروشی این محصولات، از روش ترکیب یافته­های قبلی و اکتشافی استفاده شده است. نتایج به دست آمده از تحقیق، نشان می­دهد که عوامل مهم اثر­گذار در طراحی بسته­بندی مواد غذایی را می­توان در قالب دو دوسته عوامل تقسیم­بندی نمود: عوامل کلی طراحی عبارتند از: داخلی یا بین­المللی بودن بازار هدف، عوامل محیطی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، قوانین و مقرّرات دولتی و صنفی، عرف بازار و رقبای بازار. عوامل فنی در طراحی بسته­بندی شامل: ماده بسته­بندی، فنّاوری، فنّاوری چاپ و بسته­بندی، نیازهای مصرف­کننده، نیازهای خرده­فروش و انبار، الگوی هندسی، فرایند تولید، ملاحظات لجستیکی، حمل ونقل، شبکه­های توزیع و فروش، ملاحظات زیست محیطی و عامل سلامت و بهداشت، ایمنی و حفاظت. برای تجزیه و تحلیل و بررسی اثر­گذاری عوامل شناسایی شده در فروش، جامعه آماری مورد مطالعه، تعداد 300 پرسشنامه تهیه شده از عوامل در فروشگاه­های رفاه، شهرستان میناب، رودان، سیریک و بندر جاسک، توزیع و 290 پرسشنامه تکمیل و جمع­آوری گردید و برای مدل­سازی و بررسی ارتباط میان متغیرها از روش حداقل مربعات جزئی با نرم­افزار اسمارت پی.ال.اس برای تحلیل معنا­دار بودن روابط مدل از ضرایب معنا­دار بودن آمارۀ تی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می­دهد که عوامل فنی طراحی با ضریب مسیر571/. در مدل و آماره آزمون تی 758/12 بیشترین تأثیر را بر روی فروش محصولات کنسروی دارد.}, keywords_fa = {طراحی خلاق بسته بندی,خرده فروشی,مواد غذایی کنسرو شده,محصولات غذایی}, url = {https://packaging.ihu.ac.ir/article_201461.html}, eprint = {https://packaging.ihu.ac.ir/article_201461_b230fd9251c0af5b3bf6f0ed1cb33046.pdf} }