@article { author = {emanzadeh, Masoud and namor, Majid and poorpanahi, Muhammad and dehghan, seyed amin}, title = {Investigating the Relationship between Packaging Characteristics and Brand Preference in Consumers of Sporting Goods}, journal = {Packaging Science and Art}, volume = {10}, number = {38}, pages = {54-67}, year = {2019}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2228-6675}, eissn = {2980-7824}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the relationship between packaging characteristics and brand preference among consumers of sporting goods. Documents, background literature, and surveys were used to collect data. A researcher-made questionnaire was used in the survey whose face validity was confirmed by several experts and professors of sport management and structural validity. The reliability of the questionnaire was confirmed by Cronbach's alpha (0.90). The statistical population of this research is composed of consumers of sporting goods in Ardebil province. Based on Morgan table, 384 persons were selected as sample. The present study is applied from the point of view of results and is descriptive and survey in terms of data collection. The data were collected by field survey (field data collection).Data were analyzed by SPSS software version 22 and Spearman correlation test. The results showed that there is a positive and significant relationship between packaging characteristics and brand preference among consumers of sporting goods in Ardabil province at the 0.05 level. From the viewpoint of consumers of sporting goods, sex, label, design and appearance, color, size, environmental signs and variety of packaging were the most important priorities, respectively.}, keywords = {Packaging Features,Brand Preference,Sports Goods}, title_fa = {بررسی رابطه بین ویژگی‌های بسته‌بندی و ترجیح نام تجاری در مصرف‌کنندگان کالا‌های ورزشی}, abstract_fa = {هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه بین ویژگی های بسته بندی و ترجیح نام تجاری در مصرف‌کنندگان کالاهای ورزشی است. برای گردآوری اطّلاعات از بررسی اسناد و مدارک، ادبیات پیشینه و نظرسنجی استفاده شد. در نظرسنجی از پرسشنامة محقق ساخته استفاده شد که روایی صوری آن توسط چند تن از صاحب‌نظران و استادان مدیریت ورزشی و روایی سازه مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ (90/0) تأیید شد. جامعه آماری این تحقیق از میان مصرف‌کنندگان کالاهای ورزشی استان اردبیل تشکیل ‌شده است که بر اساس جدول مورگان 384 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شد. پژوهش حاضر نقطه نظر نتیجه، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها، توصیفی و پیمایشی است و داده‌های آن به‌صورت میدانی جمع‌آوری‌ شده است .برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از نرم‌افزار spss نسخه 22 و آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین ویژگی های بسته بندی و ترجیح نام تجاری در مصرف‌کنندگان کالاهای ورزشی در استان اردبیل در سطح 05/0 رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد. همچنین از دیدگاه مصرف‌کنندگان کالاهای ورزشی، جنس، برچسب، طرح و شکل ظاهری، رنگ، اندازه، علائم زیست‌محیطی و تنوع نوع بسته‌بندی به ترتیب از مهم‌ترین اولویت برخوردار بوده‌اند.}, keywords_fa = {ویژگی های بسته بندی,ترجیح نام تجاری,کالاهای ورزشی}, url = {https://packaging.ihu.ac.ir/article_204767.html}, eprint = {https://packaging.ihu.ac.ir/article_204767_244dc6109f0eb2f7c3d9550354ff3065.pdf} }