%0 Journal Article %T بررسی نقش درجه‌بندی و بسته‌بندی در بهبود بازاریابی و صادرات خرمای ایران %J علوم و فنون بسته‌بندی %I دانشگاه جامع امام حسین (ع) %Z 2228-6675 %A پوردربانی, راضیه %D 2017 %\ 02/19/2017 %V 7 %N 28 %P 42-53 %! بررسی نقش درجه‌بندی و بسته‌بندی در بهبود بازاریابی و صادرات خرمای ایران %K بسته‌بندی %K خرما %K درجه‌بندی %K صادرات %R %X درجه­بندی و بسته­بندی محصولات کشاورزی در نگهداری، استاندارد‌سازی محصول از نظر یکنواختی در کمیت و کیفیت و راهیابی به بازارهای جدید خارجی و افزایش صادرات و ارزآوری بسیار اهمیت دارد. با ایجاد رقابت در بازار محصولات کشاورزی می­توان باعث افزایش بهره­برداری در محصولات کشاورزی شد. بر­خلاف کشورهای پیشرفته که از فنّاوری­های مهمی مانند شرایط ایده­آل نگهداری و بازاریابی استفاده می­کنند در ایران چنین چیزی به صورت کارا صورت نمی‌پذیرد و به همین خاطر در برخی مواقع، محصولات کشاورزی فاقد مشتری‌پسندی مناسب(آن گونه که باید باشند)، می‌باشند. با توجّه به آسیب‌پذیری بخش کشاورزی به عنوان مهم‌ترین بخش اقتصادی کشورهای در حال توسعه از جمله ایران، و ضرورت کاهش ضایعات کشاورزی و همچنین تأکید بر افزایش درآمدهای ناشی از صادرات غیرنفتی، در این مقاله به لزوم درجه‌بندی و بسته‌بندی محصولات خرما، بررسی وضعیت و مشکلات صادرات آن در ایران و ارایه راهکارهای پیشنهادی پرداخته می‌شود. %U https://packaging.ihu.ac.ir/article_201435_433741c8f442856805e636b3ae0f73da.pdf