%0 Journal Article %T تعیین وضعیت رقابت واحدهای تولید کارتن در ایران %J علوم و فنون بسته‌بندی %I دانشگاه جامع امام حسین (ع) %Z 2228-6675 %A پورموسی, شادمان %D 2018 %\ 05/22/2018 %V 9 %N 33 %P 26-33 %! تعیین وضعیت رقابت واحدهای تولید کارتن در ایران %K کارتن سازی %K مزیت رقابتی %K راهبردی %K ثبات محیط %K توان مالی %K توان صنعت %R %X با توجّه به نقش تأثیر­گذار مؤلفه رقابت در موفقیت یا شکست یک سازمان، یکی از مهم­ترین اهداف مدیران ارشد و صاحبان واحدهای تولیدی، درک وضعیت شرکت آن­ها از نظر رقابت است. این مقاله وضعیت رقابت در واحدهای صنایع کارتن­ سازی در کشور را با استفاده از ماتریس (SPACE) ارزیابی موقعیت و اقدام راهبردی نشان می­ دهد. بر این اساس هر واحد تولیدی یکی از چهار نوع راهبردهای تهاجمی، محافظه کارانه، تدافعی و رقابتی را در مورد رقبا می­ تواند انتخاب کند. مقادیر هر یک از عوامل تعیین­ کننده در این ماتریس از طریق پرسش نامه ­ای که کارشناسان، سرپرستان و مدیران واحدهای کارتن­ سازی تکمیل نمودند به دست آمد و این عوامل در چهار گروه توان مالی، توان صنعت، ثبات محیط و مزیت رقابتی دسته ­بندی شدند. نتایج به دست آمده از تحلیل ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام راهبردی نشان داد که واحدهای تولیدی در صنعت کارتن­ سازی در موقعیت­های تهاجمی، رقابتی و تدافعی هستند ولی بخش اعظمی از شرکت­ ها باید از راهبردهای تدافعی در شرایط رقابتی با توجّه به محدودیت­ های داخلی و محیطی بهره­ مند شوند. %U https://packaging.ihu.ac.ir/article_201466_f906712bb4678ad6df9b7a49e69027e6.pdf