%0 Journal Article %T نقش رنگ بسته بندی در ترغیب خرید مصرف کننده %J علوم و فنون بسته‌بندی %I دانشگاه جامع امام حسین (ع) %Z 2228-6675 %A محمدزاده میلانی, جعفر %A مظفری, پیمان %D 2018 %\ 05/22/2018 %V 9 %N 33 %P 72-81 %! نقش رنگ بسته بندی در ترغیب خرید مصرف کننده %K رنگ %K بسته بندی %K مصرف کننده %R %X بسته­ بندی محسوس ­ترین راه ارتباطی محصول یا نشان تجاری برای مصرف­ کننده است. هنگام تعیین و انتخاب رنگ برای محصول جدید، متخصصان بسته ­بندی باید مصرف­کننده را در نظر داشته باشند. اولین گام، تعیین پیغامی است که توسط مصرف­ کننده دریافت می­ شود. براساس پیام، یک طرح رنگی که نشان­ دهنده این پیام است، انتخاب می­ شود. واقعیت این است که رنگ بسیار سریع­ تر از متن یا گرافیک­ های پیچیده به­خاطر سپرده می­ شود. به همین دلیل، تحقیقات اساسی بر روی محصولات مشابه لازم است. در نهایت متخصصان بایستی توجّه مصرف­ کننده را به محصول جلب کنند. توجّه به این مراحل اساسی و پایه، نقش مهمی در موفقیت بسته­ بندی خواهد داشت. هدف این مقاله، بررسی تأثیر رنگ در بسته ­بندی به منظور جلب توجّه مصرف­ کنندگان و بررسی عوامل تأثیر­گذاری مانند جنسیت، سن، سطح درآمد و غیره  بر روی رنگ انتخابی و ترجیحی مصرف­ کننده است، تا منجر به ارایه راهکارهایی برای پژوهش­ های بعدی در این راستا گردد. همچنین مطالب ارائه شده در این مقاله برای تصمیم­ گیری بهتر بازاریابان در مورد بسته ­بندی محصولات مختلف و تبلیغات کمک خواهد کرد و منجر به بهبود و توسعه نشان تجاری در بین رقبا خواهد شد. %U https://packaging.ihu.ac.ir/article_201470_07618393af7082853fe7b9927c511e35.pdf