%0 Journal Article %T تفکر استعاری در طراحی بسته بندی %J علوم و فنون بسته‌بندی %I دانشگاه جامع امام حسین (ع) %Z 2228-6675 %A مقدم, نسرین %A طاوسی ینگابادی, مصطفی %D 2018 %\ 12/21/2018 %V 9 %N 35 %P 16-27 %! تفکر استعاری در طراحی بسته بندی %K استعاره %K طراحی بسته بندی %K خلّاقیّت %K هویت %K معنابخشی %R %X با استناد به مکتوبات جدید در حوزه استعاره و ارتباط آن با علوم مختلف، دیگر کسی استعاره را تنها در زبان و ادبیات جستجو نمی­کند. امروز استعاره را نوعی تفکر قلمداد می­کنند و حتّی نوعی اندیشة پیشا زبانی می­دانند. این تفکّر بکر که ریشه در ناخوآگاه انسان دارد می­تواند حامی محکمی برای طراحان باشد و آن­ها با تقویت این تفکّر می­توانند در زمینه­های مختلف نوآوری­های بی­نظیری را خلق کنند. آنچه از یک طراح بسته­بندی انتظار می­رود ارائة کاری نوآورانه است و در این مقاله تفکّر استعاری به عنوان یک راهکار در جهت کار خلّاقه معرفی می­گردد و برای بسط موضوع و تسهیل در به کارگیری این نوع از رویکرد در طراحی، پژوهش تحلیلی- توصیفی انجام گردید. در این پژوهش از مقوله­هایی که در حوزة طراحی استعاری محصول انجام گرفته بود، بهره برده شده است. نمونه­های مختلفی از بسته­بندی­های موجود در بازار که در آن­ها می­توان رد­پای تفکّر استعاری را مشاهده کرد، ارائه شده است. دسته­بندی معرفی شده در این مقاله، آغازی برای تسهیل نگرش طراحان ایرانی به استعاره­هایی ملّی برای محصولات است که برای طراحی بسته­بندی با هویت ایرانی نیز می­تواند راهگشا باشد. %U https://packaging.ihu.ac.ir/article_204307_416b35f38cd0a0d9c23555b4c70bf75e.pdf