بسته بندی رسانه ای است که با توجّه به زیبایی و جذّابیّت بصری خود،نیازهای عاطفی و روانی مصرفکننده را در لذّت بردن از خرید، داشتن محصول و استفاده از آن برآورده می کند. از آنجایی که نوع محصول نوشیدنی به علت محدودیت هایی که برای عرضه در بازار فروش دارد، باعث ایجاد شباهت در استفاده از اجزاء و در نتیجه شکل و ساختار بسته بندی شده است، بنابراین در این موارد، طرح گرافیک بسته بندی، عامل ایجاد تفاوت و تمایز محسوب می شود. هر نشان تجاری در تلاش است تا خود را با یک معنا و مفهوم در ذهن مصرفکننده معرفی کند و نشانه های خوش یمن(مسکات) از جمله نشانه ها و عناصر گرافیکی روی بسته بندی هستند که مستقیماً به نشان تجاری و محصول اشاره می کنند. هدف از طراحی مسکات، ساده کردن و سرعت بخشیدن به تعامل مصرفکننده با یک محصول است. نشانه های خوش یمن با تأثیرگذاری در تخیل مصرفکننده، تبدیل به عنصری به یادماندنی می شوند و فرصتی برای افزودن یک ویژگی منحصربه فرد به تولیدکننده و محصول ایجاد می کنند. تحقیق حاضر با توجّه به هدف ، کاربردی و از نظر گردآوری اطّلاعات، بر مبنای ماهیت توصیفی- تحلیلی است. به طور کلی، به تاریخچه، تعریف نشانه های خوش یمن(مسکات) و تأثیر شخصیت آن در معرفی محصول بسته بندی شده می پردازد، همچنین به تحلیل و ارزیابی نشانه های خوش یمن انتخاب شده از مجموعۀ محصولات نوشیدنی ایران پرداخته است. در نتیجه اصولی را که نشان دهندة ویژگی نشانه های خوش یمن(مسکات) تجاری موفّق است، می توان از آن استنباط کرد.