TY - JOUR ID - 203701 TI - ارائه الگوی مفهومی قصد خرید محصولات بسته بندی شده سازگار با محیط زیست در میان مصرف کنندگان (مردم شهرستان اراک) JO - علوم و فنون بسته‌بندی JA - PACKAGING LA - fa SN - 2228-6675 AU - مالمیر, آمنه AU - رجبی فرجاد, حاجیه AU - چگینی, مرتضی AD - استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد واحد فراهان، فراهان، ایران AD - استادیار گروه مدیریت دانشگاه علوم انتظامی امین AD - کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد واحد فراهان، فراهان، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 9 IS - 34 SP - 18 EP - 31 KW - قصد خرید KW - دغدغه های زیست محیطی KW - مصرف گرایی ناهنجار KW - سازگاری با محیط زیست DO - N2 - ایران، همانند بسیاری از کشورهای دنیا از سطح بالای آلودگی هوا، کیفیت پایین آب، حجم بالای آلودگی ­های صوتی ناشی از ترافیک، مشکلات مربوط به میزان زیاد زباله­ های دفع نشدنی و کاهش سریع منابع انرژی رنج می­ برد. مشکلات زیست محیطی عمدتاً به واسطه مصرف­ گرایی ناهنجار و فعالیت­های ناپایدار ایجاد می­ شود. هدف از این پژوهش، قصد خرید محصولات بسته­ بندی شده سازگار با محیط زیست در میان مصرف­ کنندگان (مردم شهرستان اراک) بوده است. این تحقیق از نظر هدف، پژوهشی کاربردی و در دسته تحقیق­ های دارای دلیل و علت قرار دارد. جامعة آماری مورد پژوهش شامل مردم شهرستان اراک می­ باشد که سابقه استفاده از محصولات با بسته­ بندی سبز را داشته ­اند. بدین منظور، پرسش نامه به صورت خوشه­ ای بین مردم شهرستان اراک توزیع شد که برای سنجش وضعیت موجود، از پرسشنامه استفاده شد که پس از تأیید روایی و پایایی جهت جمع‌آوری داده‌ها مورد استفاده قرار گرفت. در این تحقیق برای بررسی روابط بین اجزاء مدل از معادلات ساختاری استفاده شده است. از نرم­افزار لیزرل برای تجزیه و تحلیل فرضیه­ ها استفاده شده است. با توجّه به تجزیه و تحلیل داده ­ها، نتایج حاکی از آن بوده است که بینش، نگرانی­ های زیست محیطی، هنجارهای شخصی و تمایل مصرف­ کنندگان بر قصد آن­ها برای خرید محصولات بسته­ بندی سازگار با محیط زیست تأثیر دارد. UR - https://packaging.ihu.ac.ir/article_203701.html L1 - https://packaging.ihu.ac.ir/article_203701_b1afce1f05c66de23a60e761eeed1a1d.pdf ER -