دانشگاه جامع امام حسین (ع)علوم و فنون بستهبندی2228-667572620160822مروری بر پاسخ مصرف کنندگان به فنّاوری های جدید بسته بندی مواد غذایی617201418FAفروغ الساداتطبیب لقمانیدانشگاه فردوسی، مشهدناصرصداقتدانشگاه فردوسی، مشهد0000-0002-9564-8410Journal Article20160802انتخاب فعال یک محصول در رقابت با سایر محصولات، تعریف موفقیت محصول است.کاربرد یک فنّاوری جدید میتواند روی این انتخاب تأثیر بگذارد. فنّاوریهای جدید بستهبندی، نقش مرکزی در صنعت غذا ایفا میکنند. تنها در صورتی که یک بستهبندی جدید مورد توجّه و انتخاب مصرفکنندگان قرار گیرد، میتواند در بازار فروش موفق بوده و برای تولیدکنندگان سودآور باشد. به همین دلیل، آگاهی داشتن از چگونگی واکنش و پاسخ مصرفکنندگان به این فنّاوریهای نوین برای سازندگان و فرآوریکنندگان غذا و بستهبندی ضروری است. اگر این فنّاوری نادیده گرفته و یا رد شود، شکست خواهد خورد و فواید بالقوه آن هیچگاه درک نخواهد شد. البته برای موفقیت، ضروری است که فنّاوری جدید واقعاً نسبت به روشهای موجود، بهبود یافته باشد و مصرفکنندگان این را بدانند. یکی از کارهای مهم تمرکز بر روی تخمین، ترس مصرفکنندگان از انتخاب نوآوریهای موجود در عرصه بستهبندی مواد غذایی است. برای این منظور، از مقیاس سنجش ترس از نوآوریهای غذایی به عنوان ابزاری برای کمّیسازی ساده درجه رد فنّاوری جدید بستهبندی استفاده میشود. تحقیقات مختلف در زمینه فنّاوری های جدید بسته بندی مواد غذایی نشان می دهد، اکثریت افراد در دسته با ترس متوسط از نوآوری قرار دارند. علاوه بر عوامل خارجی، نظیر: طراحی بسته، اطّلاع رسانی جامع و مبسوط در مورد مزایا و معایب نوآوری بسته بندی نقش معناداری در تغییر تمایل به خرید مصرفکننده بسته غذایی خواهد داشت. بنابراین روشهای درک فرآیند تصمیمگیری برای خرید و تأثیر اطّلاعات و عوامل مختلف بر آن ضروری به نظر میرسد.https://packaging.ihu.ac.ir/article_201418_51c8cda2b711a75d8f063cc21de22e8f.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)علوم و فنون بستهبندی2228-667572620160822نقد بستهبندی چاروق1831201419FAنسرینصنیعی نیامقدمگروه طراحی صنعتی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهرانارمغانتقواییگروه طراحی صنعتی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهرانآزادهبیکدلیگروه طراحی صنعتی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهرانJournal Article20160802یک بستهبندی مطلوب و استاندارد، وسیله ارتباط ذهنی خریدار و فروشنده بوده و موجب افزایش رغبت مشتریان برای خرید خواهد شد. به همین ترتیب استفاده از بستهبندی مناسب باعث رونق فروش صنایعدستی در بازار و اشتغالزایی و درآمدزایی آن را در پی خواهد داشت. در میان محصولات فراوان تولید شده در جهان، محصولات صنایعدستی، جایگاه ویژهای را به خود اختصاص دادهاند و به نحوی با هویت ملّی و فرهنگی جامعه تولیدی در ارتباط هستند. کشورهای توسعهیافته با آگاهی از این موضوع، سعی دارند محصولات خود را با بهترین روش بستهبندی در بازارهای جهانی عرضه کنند، این در حالی ست که بازار محصولات صنایعدستی کشورمان ایران، علیرغم کیفیت برتر در تولید به دلیل کاستیهایی که در زمینه طراحی و تولید بستهبندی آنها وجود دارد، از رونق مطلوبی برخوردار نیستند. در این پژوهش که به روش تحلیلی- توصیفی انجامشده است، تلاش گردیده تا با معرفی مهمترین اصول نقد تخصصی در محصولات و بسته بندی آنها به صورت موردی به نقد بستهبندی صنایع دستی پرداخته شود. موضوع منتخب بستهبندی کفش دست دوزی به نام سنتی چاروق میباشد. نقد بستهبندی صنایع دستی باعث میگردد که محاسن و معایب آنها دیده وتوصیف شود وبه ارتقاء کیفیت آنها کمک نماید. در این مقاله با استفاده از اصول نقد و در سه مرحله توصیف، تفسیر و داوری ارزیابی کیفی محصول انجام شده است. برای دستیابی به این هدف ابتدا توصیف بسته با استفاده از قوانین گشتالت و سپس تجزیه و تحلیل و تفسیر در کارکردهای اصلی طراحی صنعتی و اصول بستهبندی صنایعدستی انجامشده است. نتیجه نقد نشان میدهد که اگرچه تلاش ارزشمندی از سوی نهادهای دولتی و طراحان و تولیدکنندگان برای ارائه بستهبندی خاص کفش سنتی انجامشده؛ اما این بستهبندی هم از نظر ساختاری و هم ازنظر گرافیک نیازمند تجدیدنظر و بهبود طراحی است.https://packaging.ihu.ac.ir/article_201419_b0b71f155cdccf4ac071b1685c6abde9.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)علوم و فنون بستهبندی2228-667572620160822چگونگی تأثیرات رنگ در بسته بندی، بازاریابی و میزان فروش3245201420FAمجتبیگیویدانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تهرانJournal Article20160802فیلیپ کاتلر میگوید: «کاربرد پیوسته از یک رنگ خاص به ماندگاری و جا افتادن نام بازرگانی کمک میکند.»رنگ به عنوان یکی از ابزارهای مهم بازاریابی، در فروش بسیاری از محصولات به خصوص محصولات مصرفی است. از آنجایی که بسیاری از خریدها در مراکز بزرگ و زنجیرهای بدون هیچ گونه برنامهریزی قبلی انجام میگیرد، نقش رنگ در جلب توجّه خریداران بسیار مهم است. بستهای میتواند در جذب مشتری موفق باشد که زیبا و جذّاب طراحی و رنگآمیزی شده باشد. رنگ، اولین چیزی است که بیننده از دیدن بستهبندی یک کالا درک میکند، شکلها و نوشتهها بعد از رنگ سبب جذب بیننده میگردند. به همین دلیل، رنگ یکی از مهمترین عوامل انگیزشی در خرید محصول است. نکتهای که باید مورد توجّه قرار گیرد، استفاده به جا از رنگها در طراحی و بستهبندی کالاها میباشد. مصرفکننده باید قادر به تشخیص ارتباط میان محصول و استفاده آن در اولین نگاه باشد. باید توجّه نمود که رنگها سریعترین و مستقیمترین وسیله برای دستیابی به این هدف هستند چرا که مشتری را در اولین نگاه جذب میکنند و هدف محصول را به مشتری میرسانند. رنگهایی که در بستهبندی به کار میرود بسیار مهم هستند، حتّی از جملاتی که مورد استفاده قرار میگیریند، اثر گذارتر میباشند، به این سبب است که رنگها و طرحها توجّه مشتریان را جلب میکنند و باعث میشوند که مخاطبان بیشتری کالاهای شما را ببینند. روانشناسان معتقدند رنگ میتواند تا ۶۰ درصد پذیرش، انتخاب محصولات یا خدمات مؤثر باشد. به این مثال توجّه کنید: شما یک طرح سیاه و سفید و یک طرح با رنگهای آبی و زرد و سیاه میبینید، کدام یک از این دو طرح را اول میبینید؟ آیا شما اول طرح سیاه و سفید را میبینید؟https://packaging.ihu.ac.ir/article_201420_46ef4dde2f73c8764ad4ba8193e465b6.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)علوم و فنون بستهبندی2228-667572620160822مدل بررسی تأثیر عوامل زیست محیطی، در بسته بندی مهمات با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری (مطالعه موردی مهمات کالیبر کوچک)4655201421FAمجتبیامیدیانمهندسی صنایع، دانشکده و پژوهشکده فنی مهندسی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهرانشهرامعلی یاریعضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، گروه مهندسی صنایعمسعودموحدیعضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، گروه مهندسی صنایعJournal Article20160802بستهبندی در حوزه نظامی و بخصوص در مورد مهمات پرمصرف کالیبر کوچک از اهمیت بسزایی برخوردار است چرا که اهداف و انتظارات زیادی از آن مانند کاهش هزینهها، استفاده بهینه و کمک به صنعت انتظار میرود. مؤلفههای زیادی در طراحی و تولید بستهبندی این اقلام دخیل هستند. به اذعان خبرگان موضوع یکی از این مؤلفهها، "تأثیر عوامل زیستمحیطی " بر بستهبندی مهمات است. بر همین اساس، در این مقاله سعی بر آن شد که با توزیع پرسشنامه بین خبرگان، موضوع شاخصهای دخیل در این مؤلفه احصا و تأیید گردد. شاخصهای "قابلیت برگشت به چرخه صنعت"، "بازیابی و بازیافت" و "بازگشت به چرخه محیط زیست" شاخصهایی هستند که در این مقاله، پرسشنامه روایی و پایایی آنها تأیید و بر اساس آنها مدل پیشنهادی مطرح گردید. پس از آن با طراحی پرسشنامههای دیگری که حاوی سؤالاتی برای اندازهگیری شاخصها و استفاده از آن در مدلسازی معادلات ساختاری بودند، روایی و پایایی آن سؤالات تأیید گردید و دادههای به دست آمده برای تحلیل وارد نرم افزارهای Spss 23 و SmartPLS 2 شد. در نهایت شاخص "بازگشت به چرخه محیط زیست" بالاترین و شاخص "بازیابی و بازیافت" نیز کمترین اولویت را به خود اختصاص دادند. همچنین ارتباط بین دو شاخص "بازیابی و بازیافت و قابلیت برگشت به چرخه صنعت" تایید نشد ولی فرضیه ارتباط شاخص "بازگشت به چرخه محیط زیست" روی شاخص "بازیابی و بازیافت" با احتمال 99/0 تأیید گردید. بر همین مبنا باید اولویت طراحی، تولید یک بستهبندی مناسب، بازگشت به چرخه محیط زیست با قابلیت بازیافت آن، قرار گیرد.https://packaging.ihu.ac.ir/article_201421_6cd7520a864648d9da0fe31c42472338.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)علوم و فنون بستهبندی2228-667572620160822مروری بر اثرات پرتوهای یونیزه کننده بر مواد غذایی بسته بندی شده5665201422FAفرنازرضائیان عطارعلوم و صنایع غذایی دانشگاه فردوسی مشهدناصرصداقتعضو هیئت علمی گروه علوم و صنایع غذایی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20160802پرتودهی مواد غذایی میتواند ایمنی و سلامت مواد غذایی را بهبود بخشد. بسیاری از مواد برای استفاده در بسته بندی غذا مجاز هستند؛ اما تنها تعداد اندکی از آنها را میتوان هنگام پرتودهی ماده غذایی بکار برد. ارزیابی ایمنی مدیریت دارو و غذا در مواد غذایی پرتودهی شده، در برگیرنده اطّلاعات توکسیکولوژیکی موجود در مورد مواد بسته بندی و محصولات رادیولیز تولیدشده از آنها در اثر پرتودهی است. هر پروتکل آزمون مورد استفاده در ارزیابی مواد غذایی پرتودهی شده، باید در برگیرنده شناسایی ترکیبات رادیولیز نیز باشد.https://packaging.ihu.ac.ir/article_201422_f2e7305f991dfe7ffebdb8fd937d634e.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)علوم و فنون بستهبندی2228-667572620160822اثر اسانس اسطوخودوس و پوست نارنج بر خصوصیات فیلم نانوکامپوزیت کاراژینان-ژلاتین/ نانو رس جهت استفاده در بسته بندی مواد غذایی6677201423FAاعظمصیامیانگروه فرآوری محصولات شیلاتی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگانسید مهدیاجاقگروه فرآوری محصولات شیلاتی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمهدیعبدالهیدانشگاه تربیت مدرس، نورJournal Article20160802تحقیق حاضر به منظور بررسی مقایسه تأثیرات افزودن مقادیر مختلف اسانس اسطوخودوس و پوست نارنج بر خصوصیات فیلمهای زیست تخریبپذیر کاپاکاراژینان- ژلاتین/ نانورس صورت پذیرفت. نانوکامپوزیت کاپاکاراژینان- ژلاتین/ نانورس با افزودن دو سطح 5/1و 2 درصد وزنی- وزنی (wt%) اسانس اسطوخودوس و اسانس پوست نارنج ماتریس پلیمری تهیه گردید. ویژگیهای فیزیکی (درصد رطوبت و حلالیت ، نفوذ پذیری و جذب آب)، ظاهری(رنگ، کدورت و انتقال نور)، مکانیکی شامل ( مقاومت کشش و ازدیاد طول در نقطه شکست) و ویژگی میکروبی فیلمها مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد، فیلم مرکـب کاپاکاراژینان-ژلاتین/ نانورس حاوی 5/1 درصد اسانس پوست نارنج بیشترین فعالیت ضدمیکروبی را داشته است. همچنین این فیلم واجد ویژگیهای فیزیکی و مکانیکی قابل قبول و بهتری نسبت به سایر نانوکامپوزیتهای حاوی اسانس بوده است.https://packaging.ihu.ac.ir/article_201423_e48ef9275cc2cea18170829f3e1b3111.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)علوم و فنون بستهبندی2228-667572620160822جنبه های قانونی و ایمنی کاربرد بسته بندی فعال و هوشمند در صنعت غذا7890201424FAآرزوعباسیمهندسی علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهدحامدمهدویان مهرمهندسی علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهدناصرصداقتگروه علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20160802بکارگیری فنّاوری بسته بندی فعال و هوشمند علاوه بر به تأخیر انداختن اثرات نامطلوب محیطی بر مواد غذایی، مکانیسمی پویا را در نگهداری محصول به کار میگیرد. این فنّاوری بر اثرات متقابل بین پوشش با ماده غذایی و یا محیط پیرامون آن، به منظور بهبود کیفیت و ایمنی ماده غذایی پایهریزی شده است که در برگیرنده مواردی مانند تاخیر اکسیداسیون، کنترل شدّت نفس، سرعت رشد میکروبی و مهاجرت رطوبت میباشد. جاذب های اکسیژن، آزاد کننده های دی اکسید کربن، جاذبهای بو، حذفکننده های اتیلن و آزاد کننده عطر، مثال هایی از بستهبندی های فعال بوده، در حالی که شاخص های زمان- دما، شاخص رسیدگی، حسگرهای زیستی و شناساگرهای امواج رادیویی، مثال هایی از بستهبندهای هوشمند میباشند. با توجّه به برقراری اثرات متقابل بین بستهبندی و مواد غذایی و/ یا محیط پیرامون آن، مهاجرت مواد فعال می تواند بیانگر یک نگرانی در خصوص ایمنی مواد غذایی بستهبندی شده با این فنآوریها باشد. از این رو، تاکنون مقرّرات و قوانین مختلفی نظیر: مقرّرات/EC 2004/1935 با مفاد و اصلاحیه آن در خصوص مواد در تماس با ماده غذایی و به طور کاملتر مقرّرات /EC2009/450 برای استفاده صحیح، ایمنی و هم چنین بازاریابی بسته بندی های فعال و هوشمند تنظیم شدهاند.https://packaging.ihu.ac.ir/article_201424_58fe6b74540f25cea6a4c508f9884446.pdf