دانشگاه جامع امام حسین (ع)علوم و فنون بستهبندی2228-667583220180220oعناصر دیداری و کلامی بسته بندی و تأثیر آنها بر تجربه نشان تجاری با نقش تعدیل کنندگی حساسیت قیمت مصرف کننده617201459FAمعصومهحسین زاده شهریگروه مدیریت دانشگاه الزهراطیبهقناتیمدیریت بازرگانی دانشگاه الزهراJournal Article20180501عناصر دیداری بستهبندی، نظیر رنگ، گرافیک، شکل، اندازه و تصاویر روی بستهبندی مواد بوده همچنین عناصر کلامی شامل اطّلاعات مربوط به محصول، تولیدکننده، کشور مبدأ و نام تجاری می باشند. در این پژوهش تأثیر عناصر دیداری و کلامی بستهبندی بر تجربه نشان تجاری با نقش تعدیلکنندگی حساسیت قیمت شکلات بررسی شده است. پژوهش حاضر با توجّه به هدف کاربردی و بر مبنای روش توصیفیt از نوع همبستگی است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بوده، که از 380 نفر به روش نمونهگیری غیراحتمالی در دسترس جمع آوری شده است. فرضیههای پژوهش با استفاده از روش معادلات ساختاری با نرم افزار PLS آزمون شد. نتایج پژوهش نشان داد که عناصر دیداری و کلامی بستهبندی تأثیر مثبت و معناداری بر تجربه نشان تجاری دارد، همچنین حساسیت قیمت بر تجربه نشان تجاری تأثیر معکوس و معناداری دارد در حالی که حساسیت قیمت، تأثیر عناصر دیداری و کلامی بستهبندی بر تجربه نشان تجاری را تعدیل میکند.https://packaging.ihu.ac.ir/article_201459_229c5ffb678d8d6075a32d37b1c0607e.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)علوم و فنون بستهبندی2228-667583220180220oبررسی تأثیر عناصر تصویری بسته بندی با تصویر ذهنی نشان تجاری در مشتریان یکی از شرکت های فرآورده های لبنی شهر گرگان1837201460FAهرمزمهرانیگروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامیمنصورهصادقیمدیریت بازرگانی(بازاریابی). باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20180501در دهههای اخیر، به تدریج بستهبندیهای مصرفکننده و کاربرد آن مورد توجّه قرار گرفتند و امروزه بستهبندی عاملی اساسی برای فروش محصول است و شرکتهای مختلف برای افزایش توان رقابت خود بر آن تمرکز میکنند. معمولاً اولین عاملی که مصرفکنندگان هنگام خرید مشاهده میکنند، بستهبندی محصول است، لذا عنصر زیربنایی موفقیت یک محصول در بازار بستهبندی است. بنابراین هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر عناصر تصویری بستهبندی با تصویر ذهنی نشان تجاری در میان مشتریان یکی از شرکتهای فرآوردههای لبنی شهر گرگان میباشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است و جامعۀ آماری آن، کلیۀ مشتریان محصولات شرکت فرآوردههای لبنی در سطح گرگان که تعداد آنان به علت نامعین بودن، نامحدود در نظر گرفته شده است. تعداد نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 384 نفر میباشد. روش نمونهگیری تصادفی ساده و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه است که ضریب آلفای کرونباخ همۀ سؤالات پرسشنامه بالای 7/0 بوده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدل معادلات ساختاری مبتنی بر نرمافزار لیزرل استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که فرضیه اصلی این پژوهش یعنی تأثیر عناصر تصویری بستهبندی بر تصویر ذهنی نشان تجاری تأیید شد. فرضیات دیگر این پژوهش یعنی تأثیر شکل بستهبندی بر شخصیت نشان تجاری، تأثیر رنگ بستهبندی بر شخصیت نشان تجاری، تأثیر رنگ بستهبندی بر باور به نشان تجاری تأیید شدند؛ اما فرضیه فرعی شکل بستهبندی بر باور به نشان تجاری تأیید نشد.https://packaging.ihu.ac.ir/article_201460_ea82a7ade6f516a4007a8e349732db31.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)علوم و فنون بستهبندی2228-667583220180220oشناسایی و مطالعه عوامل مؤثر بر خلاقیت در طراحی بسته بندی و فروش محصولات غذایی3849201461FAداریوشزارعیمدیریت بازرگانی، مدیریت بازاریابی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشمحسینوظیفه دوستمدیریت بازرگانی، دانشیار دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهرانوحیدرضا میرابیمدیریت بازرگانی، دانشیار دانشگاه آزاد واحد تهرانJournal Article20180501هدف این مقاله، شناسایی و بررسی عوامل اثرگذار در طراحی خلاق بستهبندی محصولات غذایی، بهطور کلی، و نیز محصولات کنسرو شده و بهطور خاص خردهفروشی این محصولات میباشد. برای شناسایی و دستهبندی عوامل مؤثر در طراحی خلاق بستهبندی محصولات غذایی و خرده فروشی این محصولات، از روش ترکیب یافتههای قبلی و اکتشافی استفاده شده است. نتایج به دست آمده از تحقیق، نشان میدهد که عوامل مهم اثرگذار در طراحی بستهبندی مواد غذایی را میتوان در قالب دو دوسته عوامل تقسیمبندی نمود: عوامل کلی طراحی عبارتند از: داخلی یا بینالمللی بودن بازار هدف، عوامل محیطی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، قوانین و مقرّرات دولتی و صنفی، عرف بازار و رقبای بازار. عوامل فنی در طراحی بستهبندی شامل: ماده بستهبندی، فنّاوری، فنّاوری چاپ و بستهبندی، نیازهای مصرفکننده، نیازهای خردهفروش و انبار، الگوی هندسی، فرایند تولید، ملاحظات لجستیکی، حمل ونقل، شبکههای توزیع و فروش، ملاحظات زیست محیطی و عامل سلامت و بهداشت، ایمنی و حفاظت. برای تجزیه و تحلیل و بررسی اثرگذاری عوامل شناسایی شده در فروش، جامعه آماری مورد مطالعه، تعداد 300 پرسشنامه تهیه شده از عوامل در فروشگاههای رفاه، شهرستان میناب، رودان، سیریک و بندر جاسک، توزیع و 290 پرسشنامه تکمیل و جمعآوری گردید و برای مدلسازی و بررسی ارتباط میان متغیرها از روش حداقل مربعات جزئی با نرمافزار اسمارت پی.ال.اس برای تحلیل معنادار بودن روابط مدل از ضرایب معنادار بودن آمارۀ تی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که عوامل فنی طراحی با ضریب مسیر571/. در مدل و آماره آزمون تی 758/12 بیشترین تأثیر را بر روی فروش محصولات کنسروی دارد.https://packaging.ihu.ac.ir/article_201461_b230fd9251c0af5b3bf6f0ed1cb33046.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)علوم و فنون بستهبندی2228-667583220180220yکاربردهای نوین بسته بندی های خوراکی برای میوه ها و سبزی های تازه و قابلیت های آن ها ب عنوان حامل موادفعال5065201462FAغلامرضامصباحیعضو هیأت علمی (استادیار، کارشناش ارشد) بخش علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیرازJournal Article20180501میوهها و سبزیهای تازه، قسمت اصلی یک رژیم غذایی سالم را تشکیل میدهند. نگهداری میوهها و سبزیهای تازه با کیفیت بالا برای مدّت طولانی کار پیچیدهای است. در سالهای اخیر، گروههای پژوهشی، بستهبندی خوراکی را به عنوان جایگزین مناسبی برای روشهای بستهبندی سنتی مورد تأیید قرار دادهاند. در این مقاله مروری، فیلمها و پوششهای خوراکی و کاربردهای جدید آنها به عنوان بستهبندیهای خوراکی برای میوهها و سبزیهای تازه بررسی میشود. همچنین، این مقاله، قابلیت فیلمها و پوششهای خوراکی را به عنوان حامل مواد فعال، مورد بحث قرار میدهد. اضافه نمودن برخی از مواد افزودنی یا ترکیبات فعال مانند: مواد ضدمیکروبی، بهبوددهندههای بافت، مواد ضدقهوهای شدن، مواد رنگ دهنده، بهبوددهندههای عطر و طعم، مواد ضد اکسیدان و مواد مغذّی به فیلمها و پوششهای خوراکی میتواند موجب ثبات در برابر میکروبها ، حفظ کیفیت حسی و ارزش تغذیهای میوهها و سبزیهای پوشش داده شده گردد.https://packaging.ihu.ac.ir/article_201462_4530ac8d75f6cc5719eddf7cf0cc4246.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)علوم و فنون بستهبندی2228-667583220180220rبررسی تأثیر شکاف بین تخته های کف پالت بر روی مقاومت فشاری کارتن های کنگره دار (ترجمه)6677201463FAمصطفیامام پوررشته حفاظت و اصلاح چوب - دانشگاه آزاد اسلامی- واحد علوم و تحقیقات. تهرانرضاپورزندزبان انگلیسی- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبسعیدهحشمتیمهندسی صنایع چوب و کاغذ - گرایش خمیر کاغذ- گروه علوم و مهندسی صنایع چوب - دانشکده مهندسی منابع طبیعی - پردیس کشاورزی و منابع طبیعی تهرانJournal Article20180501اکثر کارتنهای کنگرهدار به وسیله پالتها نگهداری و حمل میشوند. فاصله (شکاف) بین تخته روی کف پالت تأثیر نامطلوبی بر استحکام جعبه دارد و باعث کاهش مقاومت فشاری در جعبه میشود. از این رو؛ برای تنظیم مقاومت فشاری جعبه از عواملی به نام تنظیم و اصلاح استفاده میشود. و عامل تنظیم و اصلاح فقط در بررسی فاصله بین تخته کف، اندازه جعبه و جهت جعبه کاربرد دارد و این امر بیانکننده محدودیت در عامل تنظیم و اصلاح میباشد. علاوه بر این, هیچ یک از مدلهای پیشنهادی نمیتوانند بر اساس اندازه جعبه و شکاف، میزان کاهش مقاومت فشاری جعبهها را برآورد کنند. هدف اصلی این مقاله؛ بررسی تأثیر فاصله (شکاف) بین تخته کف پالت بر کاهش مقاومت فشاری تولید شده که با استفاده از دادههای تجربی به دست آمده از طریق بررسی دو جعبه با اندازههای متفاوت میباشد. نتایج به دست آمده از این مقاله، نشان داد؛ به علت افزایش فاصلۀ بین تخته کف پالتها، مقاومت فشاری کاهش مییابد. شکافها به مراتب تأثیر کمتری بر روی استحکام جعبههای بزرگتر (به عرضی معادل mm305) نسبت به جعبههای کوچکتر میگذارند. با توجّه به تحقیقاتی که در این مطالعه انجام شد؛ اگر mm10 از هر گوشۀ کارتن روی شکافها قرار گیرد و یا اینکه یک شکاف بزرگ را به دو شکاف کوچکتر و مساوی تقسیم کرد، استحکام جعبه کاهش مییابد. در این راستا، مککی معادلهای مطرح کرد و با تجزیه و تحلیلهای انجام شده؛ دریافت که این معادله، قادر به پیشبینی کاهش مقاومت فشاری تولید شده توسط شکاف بین تخته کف پالت میباشد. دقّت پیشبینی در معادله مککی توسط تغییرات ذاتی کارتن کنگرهای محدود میشود.https://packaging.ihu.ac.ir/article_201463_8b4da7b59b73ce4af596a32fc81ebd4c.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)علوم و فنون بستهبندی2228-667583220180220rتأثیر بسته بندی اتمسفر اصلاح شده (MAP) بر برخی خصوصیات خیار رقم رویال7885201464FAگیسوملکیگروه علوم و صنایع غذایی، دانشگاه فردوسی مشهدناصرصداقتگروه علوم و صنایع غذایی، دانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-9564-8410مهدیفرهودیگروه علوم و صنایع غذایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیمحبتمحبیگروه علوم و صنایع غذایی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20180501یکی از مشکلات نگهداری میوههایی نظیر خیار، آسیب سرمایی آن است که در طول نگهداری منجر به تغییر ترکیبات و در نتیجه افت کیفیت آن میشود. هدف از اجرای این تحقیق، بررسی اثر بستهبندی اتمسفر اصلاح شده روی کیفیت خیار رقم رویال طی مدّت نگهداری میباشد. مقایسه کیفیت خیارهای نگهدای شده در دمای 4 درجه سلسیوس در سه نوع بستهبندی: A: هوای معمولی و بسته منفذدار در تعادل با هوای محیط؛ B: هوای معمولی و بسته بدون منفذ؛ C: 10% O2 + 5%CO2 انجام شد. تنفس خیارها (برحسب میزان CO2 تولیدی)، سرمازدگی، میزان تغییر گلوکز، فروکتوز و اسید مالیک طی زمان بررسی شدند. بستهبندیهای اتمسفر اصلاح شدهMAP کیفیت خیارها را بهتر از نگهداری سردخانه در دمای 4 درجه حفظ کرده و افزایش میزان CO2 (5%) و کاهش میزان O2 (10%) نیز باعث افزایش مقاومت خیارها شد. محتوای قندها از جمله فروکتوز، گلوکز و اسیدهای ارگانیک به خصوص اسید مالیک در سطوح بالاتری در خیارهای نگهداری شده در بسته C نسبت به نمونههای نگهداری شده در دو بسته دیگر حفظ شد. نرخ تنفس (تابعی از تولید CO2) میوه خیار در طول نگهداری در 4 درجه سانتیگراد به طور قابل توجّهی تحت شرایط اتمسفر اصلاح شده MAP متوقّف شد که در این مورد بسته C مؤثرتر بود. در نهایت مشخص شد که استفاده از اتمسفر اصلاح شده با میزان اکسیژن کمتر (10% O2 + 5% CO2) در کاهش صدمات سرمایشی و حفظ کیفیت خیار سودمند بوده و میتوان از این روش به عنوان روش مناسب پس از برداشت بهرهمند شد.https://packaging.ihu.ac.ir/article_201464_3856bcef57d5bdf6aefbbd3ffcb41c47.pdf