دانشگاه جامع امام حسین (ع)علوم و فنون بستهبندی2228-667593320180522Investigating the Characteristics of Different Types of Oxygen Scavengers in Active Food Packagingبررسی ویژگی های انواع جاذب های اکسیژن در بسته بندی فعال موادغذایی615201471FAفاروقخلیفه زادهدانشجوی کارشناسی ارشد، زنجان، دانشگاه زنجان، دانشکده کشاورزی، گروه علوم و مهندسی صنایع غذاییایمانشهابی قهفرخیاستادیار و عضو هیئتعلمی گروه صنایع غذایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجان0000-0001-6224-9977Journal Article20171222اکسیژن یکی از عوامل اصلی فساد در صنعت مواد غذایی است. این گاز از طریق اکسید کردن موادغذایی حساس به اکسیژن اثر نامطلوبی بر روی خصوصیات تغذیه ای و ظاهری آنها ایجاد می کند. از این رو افزایش ایمنی و ایجاد مقبولیت از دیدگاه مشتری نسبت به موادغذایی حساس به اکسیژن نیازمند یک مانع برای حفاظت از آنها در برابر اکسیداسیون است. در سالهای اخیر بسته بندی جاذب اکسیژن به عنوان یک بسته بندی فعال به منظور جلوگیری از واکنش اکسیژن با مواد غذایی ایفای نقش می کند. این جاذب ها بر اساس مکانیسم های مختلف با این گاز وارد واکنش شده و با بیرون راندن آن باعث حفظ تمام خصوصیات مواد غذایی از جمله: عطر، طعم، رنگ و ارزش تغذیهای می شود؛ همچنین ایمنی و عمر ماندگاری موادغذایی را از زمان تولید تا مصرف افزایش داده و مانع کاهش کیفیت موادغذایی می شوند. جاذب های اکسیژن متناسب با نوع موادغذایی انتخاب شده و در داخل بسته بندی های موادغذایی مانند: نان، قهوه، چای، کیک، شیرینی، نوشیدنی ها، فرآورده های گوشتی، میوه ها و سبزیجات بکار گرفته می شوند.https://packaging.ihu.ac.ir/article_201471_061680332b8fd0e76341ff2d5d4daad6.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)علوم و فنون بستهبندی2228-667593320180522Evaluation of the Efficiency of Packaging Types on Microbial Contamination of the Edible Aquatic Productsبررسی کارایی انواع بسته بندی بر آلودگی میکروبی آبزیان خوراکی1625201465FAسمیرامحمدیدانشجوی کارشناسی ارشد میکروبیولوژی. گروه زیست شناسی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفولزهراخوشنوددکتری زیست شناسی دریا. گروه زیست شناسی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفولJournal Article20171023Packaging and Processing of food plays an important role in the long-term reservation and keeping their nutritional value of different compounds. Types of processing methods are used in the preparation of seafood. Vacuum and modified atmosphere packaging are the two common methods used in packaging of edible aquatic animals, such as fish types. Decreasing the microbial load of such foods and preventing bacterial growth during storage and use is of particular importance. Among the most important bacteria which contaminated the seafoods are: Salmonella sp., Listeria sp., Shigella sp. and Entrococcus sp. In the present article, the common methods of sea food packaging and their effect on decreasing the microbial load of the foodstuffs, have been evaluated and introduced.بسته بندی و فرآوری مواد غذایی نقش مهمی در نگهداری طولانی مدّت و حفظ ارزش غذایی ترکیبات مختلف دارد. انواعی از روش های فرآوری در آماده سازی مواد غذایی از جمله آبزیان خوراکی به کار گرفته می شود. بستهبندی در خلأ و یا بسته بندی توسط اتمسفر اصلاح شده از جمله روش های متداولی است که در بسته بندی آبزیان خوراکی مانند انواع ماهی ها مورد استفاده قرار می گیرد. کاهش بار میکروبی این مواد غذایی و ممانعت از رشد باکتری ها در طی زمان نگهداری تا مصرف آن، از اهمیت ویژهای برخوردار است. مهمترین باکتری های آلوده کنندة مواد غذایی دریایی که می توانند موجب ایجاد بیماری در مصرف کنندگان شوند شامل: سالمونلا، لیستریا، شیگلا و انتروکوک ها هستند. در مقالة حاضر به بررسی و معرفی روش های متداول بسته بندی مواد غذایی دریایی و میزان تأثیر آنها بر کاهش بار میکروبی مواد غذایی پرداخته می شود.https://packaging.ihu.ac.ir/article_201465_c72382cf920410b2715709c653b346e4.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)علوم و فنون بستهبندی2228-667593320180522Determination of Competition in Iranian Corrugated Box Making Companiesتعیین وضعیت رقابت واحدهای تولید کارتن در ایران2633201466FAشادمانپورموسیدانشیار گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایرانJournal Article20180121One of the most important goals of managers and owners of production companies is to understand their unit's position in terms of competition, based on the role of the component of competition in the success or failure of their organization. This paper showed the status of competition in the Corrugate Box Making Companies in Iran using the SPACE (Strategic Position and Action Evaluation) matrix. Accordingly, each manufacturing unit can choose one of four types of aggressive, conservative, defensive and competitive strategies for competitors. The values of each of the determinant factors in this matrix were obtained through a questionnaire completed by experts, supervisors and managers of Corrugate Box Making Companies, and these factors were classified into four groups: financial strength, industry ability, environmental stability, and competitive advantage. The results of the analysis of SPACE matrix data showed that the units in Corrugate Box Making Companies are in aggressive, competitive and defensive positions, but a large part of the companies should use defensive strategies in terms of the competitive environment, due to internal and external constraints.با توجّه به نقش تأثیرگذار مؤلفه رقابت در موفقیت یا شکست یک سازمان، یکی از مهمترین اهداف مدیران ارشد و صاحبان واحدهای تولیدی، درک وضعیت شرکت آنها از نظر رقابت است. این مقاله وضعیت رقابت در واحدهای صنایع کارتن سازی در کشور را با استفاده از ماتریس (SPACE) ارزیابی موقعیت و اقدام راهبردی نشان می دهد. بر این اساس هر واحد تولیدی یکی از چهار نوع راهبردهای تهاجمی، محافظه کارانه، تدافعی و رقابتی را در مورد رقبا می تواند انتخاب کند. مقادیر هر یک از عوامل تعیین کننده در این ماتریس از طریق پرسش نامه ای که کارشناسان، سرپرستان و مدیران واحدهای کارتن سازی تکمیل نمودند به دست آمد و این عوامل در چهار گروه توان مالی، توان صنعت، ثبات محیط و مزیت رقابتی دسته بندی شدند. نتایج به دست آمده از تحلیل ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام راهبردی نشان داد که واحدهای تولیدی در صنعت کارتن سازی در موقعیتهای تهاجمی، رقابتی و تدافعی هستند ولی بخش اعظمی از شرکت ها باید از راهبردهای تدافعی در شرایط رقابتی با توجّه به محدودیت های داخلی و محیطی بهره مند شوند.https://packaging.ihu.ac.ir/article_201466_f906712bb4678ad6df9b7a49e69027e6.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)علوم و فنون بستهبندی2228-667593320180522Investigating the Effect of Packaging Elements (Colors, Images and Brand Logo) on Parental Purchaseبررسی تأثیر عناصر بسته بندی(رنگ، تصاویر و لوگوی نشان تجاری) مواد خوراکی بر خرید والدین3449201467FAوحیدشرفیدکترای مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی بین المللیهادیآقاییکارشناسی ارشد علوم اجتماعی و پژوهشگر دانشگاه جامع امام حسین(ع)زهرهمحمدیاریدکترای مدیریت، دانشگاه لرستان، لرستان، ایرانJournal Article20180220Packing as one of the essential parts of the product plays a vital role in creating a sustainable competitive advantage. Packing as a silent vendor plays an important role in marketing, and it's the last link in the company with consumers, and perhaps the only representative of the company that remains in the workplace and customer’ lives long after the purchase. The purpose of this study was to investigate the effect of packaging elements on forced parent purchases. The survey method in this applied research is descriptive-survey. The statistical population of this study is parents who have children aged 5 to 10 years and who live in Ilam city. Considering that the exact information was not available from the statistical society, the society was considered unlimited. Using the unlimited population size formula, 384 people were selected using a targeted and accessible sampling. The data gathering tool was standard questionnaire and the Liszler software was used to analyze the information. The results showed that the packaging color had an effect of 0.87, packaging images had an effect of 0.82 and the brand logo had an effect of 0.79, on the parental purchase. Among all the cases, the packaging color has had the greatest impact on the purchase of parents, because the use of happy and different colors causes children to be absorbed, and the packaging color is the first thing that children perceive in product packaging.بسته بندی به عنوان یکی از بخش های اساسی محصول، نقشی حیاتی در خلق مزیت رقابتی پایدار دارد. بسته بندی به عنوان فروشنده خاموش، در بازاریابی از اهمیت و جایگاه ویژهای برخوردار است و آخرین حلقه ارتباطی شرکت با مصرف کنندگان است و شاید تنها نماینده شرکت است که در محل کار و زندگی مشتریان تا مدّت ها پس از خرید، باقی میماند. هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر عناصر بسته بندی بر خرید اجباری والدین می باشد. این تحقیق کاربردی میباشد و روش بررسی در آن، به صورت توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق، والدینی هستند که دارای فرزند 5 تا 10 ساله بوده و در شهر ایلام نیز ساکن می باشند. با توجّه به اینکه اطلاعات دقیقی از جامعه آماری در دسترس نبوده، جامعه را نامحدود در نظر گرفته و با استفاده از فرمول حجم جامعه نامحدود تعداد 384 نفر با روش نمونه گیری هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطّلاعات، پرسشنامه های استاندارد بوده و برای تجزیه و تحلیل اطّلاعات نیز از نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج نشان دادند که رنگ بسته بندی تأثیری به اندازه 87/0، تصاویر بسته بندی تأثیری به اندازه 82/0 و لوگوی بسته بندی تأثیری به اندازه 79/0 بر خرید اجباری والدین دارند. در بین تمام موارد، رنگ بسته بندی بیشترین تأثیرگذاری را بر خرید والدین داشته است، زیرا استفاده از رنگ های شاد و متفاوت موجب جذب کودکان می شود و اولین چیزی که کودکان در بسته بندی محصول ادراک می کنند، رنگ بسته بندی است.https://packaging.ihu.ac.ir/article_201467_40174be5949f29ea0d3371d575f044e7.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)علوم و فنون بستهبندی2228-667593320180522Investigating the Role of Art Design and Packaging Graphics on Marketing and Salesشناسایی ابعاد گرافیکی تأثیرگذار بسته بندی بر میزان بازاریابی و فروش5063201469FAمجتبیگیویکارشناس مدیریت تبلیغات (گرایش تجاری) دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تهران، ایرانJournal Article20171122Nowadays, without the packaging industry, the world around us is not conceivable. This craft that has been associated with humanity for a long time has evolved over the past two or two centuries and added to its importance and efficiency. Without a colorful world of fascicles, not only did growth and economic development stop, but we lost much of our goods. We can pack, store, and even use items in a packaging. Packages attract us to the goods. The efficiency and attractiveness of packages have a direct and close relationship with the sales volume of products. The role of graphic design, printing and successful packaging of a commodity in exports, entering the global markets, as well as increasing the production and sales of goods is very impressive. Meanwhile our domestic industries are largely alien to having such a successful thinking. Several factors affect the attractiveness of packaging and its impact on attracting customers' attention. In this study, we examine the role of design and packaging graphics, including color, structure, images, composition, writing and other relevant variables in attracting customers and helping to sell the product. It also addresses the opportunities offered by manufacturers in the use of attractive packaging, by creating profit and preventing crude products, as well as gaining competitive advantage through the use of modern technologies in the packaging industry in domestic and foreign markets.امروزه بدون صنعت بسته بندی، جهان پیرامون ما قابل تصور نیست. این هنر و صنعت که از دیر باز با بشر همراه بوده در یکی دو قرن اخیر، روز به روز تکامل پیدا کرده و بر اهمیت و کارایی هایش افزوده می شود. بدون دنیای رنگارنگ و جذّاب بسته ها، نه تنها رشد و توسعه اقتصادی متوقّف می شد، بلکه از وجود بسیاری کالاها بی بهره می ماندیم. ما به مدد بسته بندی، کالاها را حمل، نگهداری و حتّی در مواردی مصرف می کنیم. بسته بندی ها ما را به سمت کالاها جذب می کنند. کارایی و گیرایی بسته ها، رابطه ای مستقیم و تنگاتنگ با میزان فروش محصولات دارد. نقش طراحی گرافیک، چاپ و بسته بندی موفق یک کالا در صادرات، در ورود به بازارهای جهانی و نیز افزایش کالاهای تولیدی و فروش کالا بسیار چشمگیر است. این در حالی است که صنایع داخلی ما از داشتن یک چنین تفکر موفقی تا حد زیاد بیگانه است. عوامل متعدّدی در جذّابیّت بسته بندی و تأثیر آن بر جلب توجّه مشتریان مؤثر است. در این مطالعه به نقش طراحی و گرافیک بسته بندی از جمله رنگ، ساختار، تصاویر، ترکیب بندی، نوشتار و سایر متغیرهای مربوط در جذب مشتری و کمک به فروش کالا را مورد بررسی قرار می دهیم. همچنین به فرصتهای پیش روی تولیدکنندگان در زمینه استفاده از بسته بندی جذّاب، با ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خامفروشی محصولات و نیز دستیابی به مزیت رقابتی با استفاده از فنّاوری های نوین در صنعت بسته بندی در بازارهای داخلی و خارجی پرداخته می شود.https://packaging.ihu.ac.ir/article_201469_50e3cebe3d23fc658f8a4801bfb88c36.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)علوم و فنون بستهبندی2228-667593320180522Optical Properties and Color in Packaging Industryخواص نوری و رنگ در صنایع بسته بندی6471201468FAروزبهاسدی خوانساریهیأت علمی دانشکده فنی و حرفهای صومعه سرا، دکتری صنایع خمیر و کاغذمحمد رضادهقانی فیروزآبادیدانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، دکتری صنایع چوب و کاغذJournal Article20171023Majority of materials employed for food packaging are non-biodegradable materials which do not meet increasing demands in environmental protection. Thus, several biopolymers have been exploited to develop biodegradable food packaging materials. In this paper, we investigate the types of biopolymer, printing inks and optical properties of papers. Barrier properties depend heavily on the oxygen penetration and moisture content of the packaging material.Enhanced protection of existing materials against weather conditions can be achieved by application of printed coatings. To improve barrier performance of packaging materials, new inks were investigated. Determining optical properties in packaging materials contributes to quality control and saving resources. The optical properties of paper are sometimes more critical for the sale of paper than the physical and mechanical properties. Optical properties of the packaging paper include color, brightness, opacity and gloss. Improving the color and appearance of the packaging will help to enhance the quality of packaging materials. Performing standard tests of color and brightness enhance the quality of printing and packaging as well as the export of goods.بخش عمده مواد بستهبندی کننده از مواد غیر قابل تجزیه هستند که توجهی به افزایش تقاضای حفظ محیط زیست ندارند. بنابراین چند بسپار زیستی در جهت توسعه مواد بستهبندی زیست تخریب پذیر در صنایع غذایی به کار برده شده است. این مقاله به مرور انواع بسپار زیستی، جوهرهای چاپ و خواص نوری کاغذ میپردازد. خواص ممانعتی وابستگی زیادی به نفوذ اکسیژن و رطوبت از مواد بسته بندی کننده دارد. امکان ارتقاء خواص محافظتی این مواد در مقابل شرایط جوی از طریق پوششهای چاپ شده وجود دارد. برای بهبود کارآیی ممانعتی مواد بسته بندی، جوهرهای جدیدی بررسی شدهاند. تعیین خواص نوری در مواد بسته بندی به کنترل کیفیت و صرفه جویی منابع کمک میکند. گاهی در هنگام فروش کاغذ، خواص نوری از خواص فیزیکی و مکانیکی حساستر است. خواص نوری کاغذ بسته بندی شامل رنگ، درجه روشنی، ماتی و جلا است.https://packaging.ihu.ac.ir/article_201468_cdd6601fe6b6c11a1a2ccd3407ee497f.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)علوم و فنون بستهبندی2228-667593320180522The Role of Packaging Color in Influencing Consumer Purchasesنقش رنگ بسته بندی در ترغیب خرید مصرف کننده7281201470FAجعفرمحمدزاده میلانیدانشیار گروه علوم و صنایع غذایی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری - ساختمان مهندسی زراعی - گروه علوم و صنایع غذاییپیمانمظفریدانشجوی کارشناسی ارشد گروه علوم و صنایع غذایی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساریJournal Article20171122Packaging is the most important way of communicating a product or brand with the consumer. When designing and choosing a color for a new product, packaging specialists must consider the consumer. The first step is the adoption and determination of a message received by the consumer. Based on the message, a color scheme that represents this message is selected. The fact is that color is remembered much faster than text or complex graphics. For this reason, basic research is needed on similar products. Ultimately, professionals should attract consumers’ attention to the product. Considering these basic steps will play an important role in packaging success. The purpose of this paper is to investigate the effect of color in packaging in order to attract consumers' attention and to study the influence factors such as gender, age, income level, etc. on selective and preferential colors of the consumer, leading to the provision of solutions for further research will be done in this direction. Also, the content provided in this article will help marketers better decide on the packaging of different products and advertising, and will lead to improved brand development among competitors.بسته بندی محسوس ترین راه ارتباطی محصول یا نشان تجاری برای مصرف کننده است. هنگام تعیین و انتخاب رنگ برای محصول جدید، متخصصان بسته بندی باید مصرفکننده را در نظر داشته باشند. اولین گام، تعیین پیغامی است که توسط مصرف کننده دریافت می شود. براساس پیام، یک طرح رنگی که نشان دهنده این پیام است، انتخاب می شود. واقعیت این است که رنگ بسیار سریع تر از متن یا گرافیک های پیچیده بهخاطر سپرده می شود. به همین دلیل، تحقیقات اساسی بر روی محصولات مشابه لازم است. در نهایت متخصصان بایستی توجّه مصرف کننده را به محصول جلب کنند. توجّه به این مراحل اساسی و پایه، نقش مهمی در موفقیت بسته بندی خواهد داشت. هدف این مقاله، بررسی تأثیر رنگ در بسته بندی به منظور جلب توجّه مصرف کنندگان و بررسی عوامل تأثیرگذاری مانند جنسیت، سن، سطح درآمد و غیره بر روی رنگ انتخابی و ترجیحی مصرف کننده است، تا منجر به ارایه راهکارهایی برای پژوهش های بعدی در این راستا گردد. همچنین مطالب ارائه شده در این مقاله برای تصمیم گیری بهتر بازاریابان در مورد بسته بندی محصولات مختلف و تبلیغات کمک خواهد کرد و منجر به بهبود و توسعه نشان تجاری در بین رقبا خواهد شد.https://packaging.ihu.ac.ir/article_201470_07618393af7082853fe7b9927c511e35.pdf