امروزه هنر بستهبندی در دنیا به عنوان یک علم مطرح است که کشورهای توسعه یافته با آگاهی از آن، محصولات تولیدی خود را با بهترین روشهای بستهبندی در بازارهای جهانی عرضه میکنند. در میان محصولات فراوان تولیدی، محصولات صنایع دستی جایگاه ویژهای را به خود اختصاص دادهاند و به نحوی با هویت ملّی و فرهنگی جامعه تولیدی در ارتباط هستند. از آن جایی که بستهبندی نخستین مرحله از برخورد مشتریان با محصول میباشد وجود طراحی، رنگ، تناسب محصول با بستهبندی و عواملی در جهت ارتقاء کیفی محصول به شمار میرود. شناسایی روشهای بستهبندی و نحوه آموزش آن هدف اصلی این پژوهش است که به صورت تحلیلی – توصیفی بوده و روش گردآوری اطّلاعات در آن میدانی – کتابخانهای است.