معرفی تولید برچسب در بسته بندی

نویسنده

خ شریعتی زرگنده خ حیدری ک ناز ک شکرابی پ24 واحد 4

چکیده

در یک تعریف تخصصی، برچسب یا برچسب به بخشی از محصولات چاپی در حوزه­های مختلف بسته­بندی، نشر، تبلیغات، تجاری، امنیتی و ... اطلاق می­شود که اطّلاعات محصول به­صورت مختصر و مفید با استفاده از متن و عناصر گرافیکی در آن­ها جا داده شده یا همان چاپ می­شود. برابر آمار و اطّلاعات مؤسسات پژوهشی بین­المللی در حوزه بازاریابی و برندسازی بیش از 70% تصمیم­های خرید در فروشگاه­ها و در مرحله نهایی، کنار قفسه­های کالا و بدون تصمیم قبلی خریداران شکل می­گیرد. به همین دلیل کیفیت بسته­بندی نهایی محصولات به ویژه انواع برچسب­ها در این انتخاب­های آنی نقش اساسی دارد. چاپخانه­های بزرگ و زنجیره­ای برچسب که در گوشه و کنار جهان دارای ده­ها شعبه هستند، یک شعار مشترک دارند، آن­ها می­گویند: «ما تنها تولید­کننده برچسب برای محصولات برندها نیستیم، بلکه به صاحبان برندها کمک می­کنیم که کالاهایشان زودتر قفسه فروشگاه­ها را ترک کنند. ما قدرت برندها را در نقطه خرید افزایش می­دهیم و بزرگ­ترین شریک نامرئی برای برترین برندهای بین­المللی هستیم.» بازار برچسب بیش از 30% کل حجم محصولات چاپی تولیدی در ایران را تشکیل می­دهد چرا که بخش زیادی از محصولات چاپ امنیتی، چاپ بسته­بندی و حتّی تجاری نیز برچسب یا تگ محسوب می­شوند. برابر برآورد مؤسسه پژوهشی تارسوس، مصرف کل برچسب کشورهای اتحادیه اروپا 78/5 میلیارد مترمربع و جهان حدود 52 میلیارد متر مربع در سال 2013 بوده است. این مقاله شما را با اهمیت راهبردی این محصول و وضعیت فنّاوری­ها و بازار برچسب در ایران آشنامی­سازد.

کلیدواژه‌ها


  1. پژوهش های راهبردی مؤسسه تحقیقات و توسعه صنعت چاپ و بسته بندی پیش رسانه در سال‌های 1390 الی 1394.##2. آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران درسال های 1390 الی 1394.##3. آمار دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال های 1390 الی 1394.##4. آمار گمرک ترکیه در سال‌های 2010 الی 2014.##5. Tarsus reports and publications in Label Expo 2015 and Gulf Print&Pack##6. FINAT reports in technical and market seminars, 2012 to 2015.##7. FINAT technical handbooks, Combination printing, 2009.##8. FINAT Radar, Vol.4, Winter, 2015.##9. Alexander Watson Associate – AWA – Global label market studies from 2005 to 2014##10. Labels and Labelling Magazines, 2010 to 2015.##11. Labels and Labelling Year Book & Directory 2015 and 2016.##12. Label and Narrow Web, Magazine for the label, narrow web and converting industries, 2010 to 2015 volumes.##13. Narrow WebTech, Technology-oriented magazine for all sectors of self-adhesive labels, tags and similar narrow web products, 2013 to 2015 volumes.##14. Mark Andy technical and market research reports and news, 2015##15. Smithers Pira, Printing, Packaging and Label market Studies, 2012 to 2015.##16. BPIF Labels, 2015.##