در یک تعریف تخصصی، برچسب یا برچسب به بخشی از محصولات چاپی در حوزههای مختلف بستهبندی، نشر، تبلیغات، تجاری، امنیتی و ... اطلاق میشود که اطّلاعات محصول بهصورت مختصر و مفید با استفاده از متن و عناصر گرافیکی در آنها جا داده شده یا همان چاپ میشود. برابر آمار و اطّلاعات مؤسسات پژوهشی بینالمللی در حوزه بازاریابی و برندسازی بیش از 70% تصمیمهای خرید در فروشگاهها و در مرحله نهایی، کنار قفسههای کالا و بدون تصمیم قبلی خریداران شکل میگیرد. به همین دلیل کیفیت بستهبندی نهایی محصولات به ویژه انواع برچسبها در این انتخابهای آنی نقش اساسی دارد. چاپخانههای بزرگ و زنجیرهای برچسب که در گوشه و کنار جهان دارای دهها شعبه هستند، یک شعار مشترک دارند، آنها میگویند: «ما تنها تولیدکننده برچسب برای محصولات برندها نیستیم، بلکه به صاحبان برندها کمک میکنیم که کالاهایشان زودتر قفسه فروشگاهها را ترک کنند. ما قدرت برندها را در نقطه خرید افزایش میدهیم و بزرگترین شریک نامرئی برای برترین برندهای بینالمللی هستیم.» بازار برچسب بیش از 30% کل حجم محصولات چاپی تولیدی در ایران را تشکیل میدهد چرا که بخش زیادی از محصولات چاپ امنیتی، چاپ بستهبندی و حتّی تجاری نیز برچسب یا تگ محسوب میشوند. برابر برآورد مؤسسه پژوهشی تارسوس، مصرف کل برچسب کشورهای اتحادیه اروپا 78/5 میلیارد مترمربع و جهان حدود 52 میلیارد متر مربع در سال 2013 بوده است. این مقاله شما را با اهمیت راهبردی این محصول و وضعیت فنّاوریها و بازار برچسب در ایران آشنامیسازد.
پژوهش های راهبردی مؤسسه تحقیقات و توسعه صنعت چاپ و بسته بندی پیش رسانه در سالهای 1390 الی 1394.##2. آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران درسال های 1390 الی 1394.##3. آمار دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال های 1390 الی 1394.##4. آمار گمرک ترکیه در سالهای 2010 الی 2014.##5. Tarsus reports and publications in Label Expo 2015 and Gulf Print&Pack##6. FINAT reports in technical and market seminars, 2012 to 2015.##7. FINAT technical handbooks, Combination printing, 2009.##8. FINAT Radar, Vol.4, Winter, 2015.##9. Alexander Watson Associate – AWA – Global label market studies from 2005 to 2014##10. Labels and Labelling Magazines, 2010 to 2015.##11. Labels and Labelling Year Book & Directory 2015 and 2016.##12. Label and Narrow Web, Magazine for the label, narrow web and converting industries, 2010 to 2015 volumes.##13. Narrow WebTech, Technology-oriented magazine for all sectors of self-adhesive labels, tags and similar narrow web products, 2013 to 2015 volumes.##14. Mark Andy technical and market research reports and news, 2015##15. Smithers Pira, Printing, Packaging and Label market Studies, 2012 to 2015.##16. BPIF Labels, 2015.##