واکنش مصرف کننده به بسته بندی های پایدار: رابطۀ بین ظاهر دیداری، ادّعاهای کلامی و نگرانی های زیست محیطی مصرف کنندگان (ترجمه)

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی(بازاریابی) نویسنده مسئول

2 گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران

چکیده

امروزه شرکت­ها به صورت فزاینده ای از بسته­بندی­های پایدار استفاده می­کنند. در این مقاله، در دو مطالعه جداگانه در زمینه بسته­ بندی مواد شوینده و آجیل مخلوط، عناصری همچون ظاهر دیداری و ادّعاهای کلامی را که با ویژگی دوستدار محیط زیست بودن ارتباط دارند مورد مطالعه قرار داده شد و سپس تأثیر آن­ها بر نگرش عاطفی و نیت خرید مصرف­کنندگان مورد آزمون قرار گرفت. نتایج بررسی از دو نمونۀ غیردانشجویی نشان می­دهد که میزان نگرانی مصرف­کنندگان در رابطه با محیط زیست بر روی عکس­العمل آن­ها نسبت به ظاهر دیداری و ادعای کلامی بسته­بندی تأثیر می­گذارد. مشتریان با نگرانی­های زیست محیطی کم هیچ حساسیتی نسبت به ناسازگاری در ظاهر دیداری و ادّعای کلامی نداشتند و عکس­العمل منفی از خود نشان ندادند ولی در مشتریانی که سطح بالایی از نگرانی زیست محیطی داشتند برعکس بود. سپس، نشان داده شد که اخلاقی بودن مارک تجاری، رابطۀ بین تعامل ظاهر دیداری، ادّعاهای کلامی پایداری، نگرانی­های زیست محیطی و نیت خرید را میانجی­گری می­کند.

کلیدواژه‌ها


  1. Magnier, L., Schoormans, J. (2015). "Consumer reactions to sustainable packaging: The interplay of visual appearance, verbal claim and environmental concern" Journal of Environmental Psychology, Vol. 44, 53-62. Translated by Sadeghi, M. Mehrani, H.