2
گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
چکیده
امروزه شرکتها به صورت فزاینده ای از بستهبندیهای پایدار استفاده میکنند. در این مقاله، در دو مطالعه جداگانه در زمینه بسته بندی مواد شوینده و آجیل مخلوط، عناصری همچون ظاهر دیداری و ادّعاهای کلامی را که با ویژگی دوستدار محیط زیست بودن ارتباط دارند مورد مطالعه قرار داده شد و سپس تأثیر آنها بر نگرش عاطفی و نیت خرید مصرفکنندگان مورد آزمون قرار گرفت. نتایج بررسی از دو نمونۀ غیردانشجویی نشان میدهد که میزان نگرانی مصرفکنندگان در رابطه با محیط زیست بر روی عکسالعمل آنها نسبت به ظاهر دیداری و ادعای کلامی بستهبندی تأثیر میگذارد. مشتریان با نگرانیهای زیست محیطی کم هیچ حساسیتی نسبت به ناسازگاری در ظاهر دیداری و ادّعای کلامی نداشتند و عکسالعمل منفی از خود نشان ندادند ولی در مشتریانی که سطح بالایی از نگرانی زیست محیطی داشتند برعکس بود. سپس، نشان داده شد که اخلاقی بودن مارک تجاری، رابطۀ بین تعامل ظاهر دیداری، ادّعاهای کلامی پایداری، نگرانیهای زیست محیطی و نیت خرید را میانجیگری میکند.
Magnier, L., Schoormans, J. (2015). "Consumer reactions to sustainable packaging: The interplay of visual appearance, verbal claim and environmental concern" Journal of Environmental Psychology, Vol. 44, 53-62. Translated by Sadeghi, M. Mehrani, H.
صادقی, منصوره, & مهرانی, هرمز. (1395). واکنش مصرف کننده به بسته بندی های پایدار: رابطۀ بین ظاهر دیداری، ادّعاهای کلامی و نگرانی های زیست محیطی مصرف کنندگان (ترجمه). علوم و فنون بستهبندی, 7(27), 54-63.
MLA
منصوره صادقی; هرمز مهرانی. "واکنش مصرف کننده به بسته بندی های پایدار: رابطۀ بین ظاهر دیداری، ادّعاهای کلامی و نگرانی های زیست محیطی مصرف کنندگان (ترجمه)", علوم و فنون بستهبندی, 7, 27, 1395, 54-63.
HARVARD
صادقی, منصوره, مهرانی, هرمز. (1395). 'واکنش مصرف کننده به بسته بندی های پایدار: رابطۀ بین ظاهر دیداری، ادّعاهای کلامی و نگرانی های زیست محیطی مصرف کنندگان (ترجمه)', علوم و فنون بستهبندی, 7(27), pp. 54-63.
VANCOUVER
صادقی, منصوره, مهرانی, هرمز. واکنش مصرف کننده به بسته بندی های پایدار: رابطۀ بین ظاهر دیداری، ادّعاهای کلامی و نگرانی های زیست محیطی مصرف کنندگان (ترجمه). علوم و فنون بستهبندی, 1395; 7(27): 54-63.