سنجش ارتباط بسته بندی سبز با رفتار خرید مصرف کنندگان محصولات تند مصرف

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، مدیریت اجرایی، گرایش بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام(ره)، تهران

2 استادیار، مدیریت منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام(ره)، تهران

3 استادیار، مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام(ره)، تهران

چکیده

این پژوهش جهت بررسی عوامل مؤثر بر خرید محصولات تند­مصرف با بسته­ بندی سبز در رفتار مصرف ­کنندگان و همچنین سنجش نظر ایشان برای تمایل در استفاده از بسته ­بندی­های سبز صورت می­ گیرد. امروزه مصرف جهانی در راستای حفاظت از منابع طبیعی صورت می ­گیرد. این تحقیق در زمینه شناسایی و تعیین عواملی است که منجر به تمایل رفتار مصرف ­کننده در استفاده از بسته ­بندی سبز می­ شود. در واقع، بررسی رابطه بین رفتار خرید مصرف ­کنندگان و محصولات تندمصرف با بسته ­بندی سبز می­ باشد. دستاورد این پژوهش، استفاده از بسته ­بندی­های سبز و جایگزین نمودن بسته ­بندی­های دوست­دار محیط زیست بجای بسته ­بندی­ های عادی است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و روش گردآوری اطّلاعات، توصیفی – پیمایشی است. پژوهش حاضر از نظر نوع هدف، کاربردی و روش گردآوری اطّلاعات، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه افراد مصرف کنندۀ محصولات تندمصرف می ­باشد که بسیار بزرگ و نامحدود است، لذا برای نمونه­ گیری از روش نمونه ­گیری تصادفی در دسترس استفاده گردید. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به دست آمده و تعداد 384 نفر از مشتریان به عنوان آماری در نظر گرفته شدند. ابزار جمع ­آوری اطّلاعات، پرسش نامه­ ای مشتمل بر 27 سؤال که پس از تکمیل بین نمونه آماری توزیع و پس از جمع­ آوری، داده­ های حاصل با استفاده از روش رگرسیون خطی و بهره­ گیری از نرم افزار AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها


  1. محمدیان، م. و ختائی.(1390) . «رابطه میان عوامل روانی، اجتماعی و رفتار مصرف کننـده سبز (حامی محیط زیست)». فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت بازرگانی. سال سوم شماره 7 ،ص160-1.
  2. دلاور، ع (1378). «روش تخقیق در روانشناسی و علوم تربیتی»، مؤسسه نشر ویرایش، چاپ ششم.
  3. محمــدیان، م.، بخشــنده، ق. و عبــاس پــور، ج. (1392). «اهمیــت بازاریــابی ســبز در حــوزه کارآفرینی و شناسایی و رتبه بندی مهم ترین چالش هایی اجرایی». مجموعـه مقـالات همـایش ملّـی دانشگاه کارآفرین، نعت دانش محور : 15-1.نمایـه شده در سـایت ســیویلیکا.
  4. حسنقلی پور یاسوری،ط. ، مسیبی،ع. نجفی سیاهرودی، م، علوی،م .(بهار 1393). «بررسی عوامل مؤثر برنگرش مشتریان به بسته بندی سبز و قصد خرید آن ها». فصلنامه مدیریت برند.سال اول /193 ص8-2.
  5. Rashid,said,ribenice.laid (2013). "Asian journal of research in social sciences and humanities ." vol,no.3.
  6. Young,c.w.,quist,j,toth,k.,Anderson,k.,&green,k.(2010). "Exploring sustainable futures through .design orienting scenarios :the case of shopping ,cooking and eating ." The journal of sustainable product design ,1 (2) ,117-129.
  7. G. Madushanka and V.R.Ragel ,. (2016). "Consumer’s attitude toward green packaging : a study on trincomalee district ., "seusl jornal of marketing , vol.1,no2.
  8. Rokka,joonas,uusitalo,liisa,(2008) "Preference for green packaging in consumer product choicesdo consumers care?,"international ijc, 516, 518, 519, 523.
  9. Padmanabhan ,sangeetha, magesh r .(2016). "Green packaging – reflection consumer product buying towards the path of environmental sustainability." Asian journal of research in social sciences and humanities . vol,no.7.