رنگ ها توصیه گران قابلی هستند، آیا رنگ مورد علاقه شما؛ همان رنگ مورد علاقه تان روی بسته بندی است؟

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار،گروه مدیریت،واحدزنجان، دانشگاه آزاداسلامی

2 دانشجوی دکترای مدیریت بازاریابی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران

چکیده

رنگ­ها دنیای زیبایی را برای انسان نقش می­زنند و یکی از عوامل تشخیص، تفاوت و انتخاب برای انسان می­ باشند. رنگ­ها در نقش­های مختلفی ظاهرشده­اند: شکل و بسته­بندی رنگی، نماد رنگی، شعار رنگی، محیط رنگی و اثرهای دیگری که هر کدام در موقعیت و شرایط خاصی، تفاوت­ها را رقم زده­اند. استفاده از رنگ­ها موجب ترغیب و تهییج مشتریان به خرید، همگام با رقابت فزاینده میان تولید­کنندگانی است که به افزایش فروش محصول و سهم بازار خود می­اندیشند. در این پژوهش کاربردی، بر اساس ماهیت و روش انجام در زمره پژوهش­های توصیفی، تحلیلی قرار می­گیرد. در این پژوهش رنگ­های مورد علاقه و ارتباط آن­ها با رنگ بسته­بندی در گروه­های مواد بهداشتی، شیرینی و شکلات، نوشابه، آبمیوه و مواد غذایی مورد بررسی قرار گرفته است.براساس ارزیابی انجام شده رنگ آبی بیشترین طرفدار را با 21 امتیاز دارد. رنگ­های بعدی به ترتیب سبز 13، قرمز و سفید 11، مشکی 9 و بنفش و زرد 6 می­باشند. ارتباط معناداری بین رنگ مورد علاقه و رنگ بسته­بندی در مواد بهداشتی، آبمیوه و نوشابه دیده می­شود. رنگ مورد علاقه برای بسته­بندی مواد بهداشتی، رنگ آبی می­باشد. برای شیرینی و شکلات، رنگ­های قرمز، قهوه­ای، زرد و برای بسته­بندی مواد غذایی، رنگ زرد بیشترین طرفدار را دارد.رنگ­ها اثر زیادی در بازاریابی و انتخاب کالا دارند و شناسایی این اثرها در تنوع کالایی و فرهنگ­های متفاوت در مدیریت بازاریابی بسیار مؤثر می­باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Colors Are Highly Recommended, Is it Your Favorite Color; Is the Same Color You Like on the Packaging?

نویسندگان [English]

  • homa doroudi 1
  • hasan sepehrifar 2
1 Associate professor, Department of Management ,Zanjan Branch,Islamic Azad University
2 PhD candidate in Marketing Management, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, IRAN
چکیده [English]

Colors create a beautiful world for human beings and are one of the factors of recognition, difference and choice for human beings. Colors appear in a variety of patterns:  color packaging and color scheme, color symbol, color slogan, color environment, and other effects, each of which has made a difference in a particular situation. The use of colors encourages customers to buy, along with increasing competition among manufacturers who are thinking of increasing product sales and market share. In this applied research, based on the nature and method of conducting, it is considered as a descriptive-analytical research. In this study, the favorite colors and their relationship with the color of packaging in the groups of sanitary products, sweets and chocolate, soft drinks, juices and food have been investigated.  According to the evaluation, blue has the most fans with 21 points. The next colors are green with 13, red& white 11, black 9 and purple and yellow 6, respectively. There is a significant relationship between favorite color and packaging color in the sanitary, juice & soft drink. The favorite color for hygienic packaging is blue. For confection and chocolates, red, brown, and yellow are the most popular colors, and for food packaging, yellow is the most popular color. Colors have a great effect on marketing and product selection, and identifying these effects in product diversity and different cultures is very effective in marketing management.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Marketing
  • packaging
  • color
  • marketing management
1. حاجی حسنی، ف و همکاران. (1397), «تأثیر ابعاد رنگ پوشاک بر قصد خرید آن با تحلیلی بر تفاوت­های جنسیتی مشتریان, فصلنامه مدیریت بازرگانی»، دوره 10, شماره 3,672-659.##
2. حمیداوی, عماد. (1393), «کاربرد روانشناسی رنگ در بازاریابی و تأثیرآن بر موفقیت تبلیغات و طراحی برند», کنفرانس بین­المللی توسعه و تعالی کسب و کار, تهران.##
3.جمالی نیا, م و همکاران. (1395), «تأثیر استراتژی رنگ بر وفاداری و قصد خرید مشتریان», کنفرانس بین­المللی مدیریت و اقتصاد در قرن 21.##
4. سرمد سعیدی, س؛ صفار, ر. (1389), «تأثیر رنگ­ها بر کارایی تبلیغات», فصلنامه مدیریت کسب و کار، شماره 7، سال دوم.##
5. سولومون, مایکل آر.(1395). «رفتار مصرف­کننده», ترجمه کامبیز حیدرزاده، انتشارات بازاریابی، چاپ پنجم, تهران.##
6. شرفی, و؛ آقایی، ه و محمد یاری، ز. (۱۳۹۷)، «بررسی تأثیر عناصر بسته­بندی(رنگ، تصاویر و لوگوی نشان تجاری) مواد خوراکی بر خرید والدین»، فصلنامه علوم و فنون بسته­بندی 9 (33).##
7. گیوی, م.( ۱۳۹۵), «چگونگی تأثیرات رنگ در بسته­بندی، بازاریابی و میزان فروش»، فصلنامه علوم و فنون بسته ­بندی 7 (26).##
8. محمدزاده میلانی, ج؛ مظفری, پ.( ۱۳۹۷), «نقش رنگ بسته­بندی در ترغیب خرید مصرف­کننده»، فصلنامه علوم و فنون بسته­ بندی 9 (33).##
9. مروجی, م؛ سیدی, آ. (1۳۹۵), «اثر روانشناسی رنگ در طراحی بسته­بندی مواد غذایی»، اولین کنگره بین­المللی و بیست و چهارمین کنگره ملّی علوم و صنایع غذایی ایران، تهران، انجمن علوم و صنایع غذایی ایران، دانشگاه تربیت مدرس.##
10. Batra,r.,Seifert.C,Brei,D.(2016). “The psychology of design,creating consumer appeal Newyork,” Routledge Talor&Francis Group .##
11. Carol j.Auster,Claive s.Mansbash.(2012). “The Gender Marketing of Toys :An Analysis of color and type of toy on the Disney store website” Springer Science+Business Media,LLC2012##
12. Daren p.Cornforth, Dick Whittier.(2000). Consumer preferences for beef color and packaging,” meat science,USA.##
13.Lauren Labrecque,Gorge Milne.(2011). “Exciting red and comlelent blue:the importance of color in marketing,”journal of the Academy of marketing science.##
14. Reymond R.Burke .(2000). “The role of packaging color in consumer purchase consideration and choice” Technical Report.##
15. Singh,S.(2006). “Impact of color on marketing”, management decision,44(6),783-789.##