تبیین اثر هوش رقابتی بر ارتقاء جایگاه بسته بندی و نشان تجاری با نقش میانجی عملکرد سازمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی طلوع مهر، قم.ایران

2 گروه مدیریت، واحد فراهان، دانشگاه آزاد اسلامی، فراهان، ایران

3 کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فراهان

چکیده

هدف از این پژوهش، تبیین اثر هوش رقابتی بر ارتقاء جایگاه نشان تجاری با نقش میانجی عملکرد سازمان می­باشد. این پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی با ماهیت کاربردی و از لحاظ زمانی مقطعی می­باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت مهندسی نوآور هوا در تهران است که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 152 نفر به عنوان نمونه آماری به روش تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار اندازه­گیری تحقیق، پرسشنامه است. برای اندازه­گیری روایی پرسشنامه­ها از روش صوری و محتوایی استفاده شده است و برای تعیین پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شد، که مقدار آن برابر 891/0 برآورد گردید. برای بررسی نرمال بودن داده­ها از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و برای تحلیل داده­ها از روش معادلات ساختاری با نرم افزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد هوش رقابتی بر ارتقاء جایگاه نشان تجاری با نقش میانجی عملکرد سازمانی در شرکت نوآور هوا به طور معنی­دار تأثیر دارد همچنین هوش رقابتی بر ارتقاء جایگاه نشان تجاری و عملکرد سازمان به طور معنی­دار تأثیر دارد و عملکرد سازمان بر ارتقاء جایگاه نشان تجاری به طور معنی­دار تأثیر دارد. بنابراین موفّقیّت فردا در عرصه کسب و کار از آن سازمان­هایی است که بصیرت و آگاهی بیشتری نسبت به خود و محیط رقابت داشته باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explaining the Effect of Competitive Intelligence on the Promotion of Packaging and Brand Position with the Mediating Role of Organizational Performance

نویسندگان [English]

  • hamideh abbasi 1
  • Ameneh Malmir 2
  • Fatemeh Geramipoor 3
1 Department of Management, Tolou-e- Mehr non-profit Institute of Higher Education, Qom, Iran
2 Department of Management, Farahan Branch, Islamic Azad University, Farahan, Iran
3 Masters In Executive Management, Department of management, Faculty of management, Farahan Branch, Islamic Azad University, Farahan, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study is to explain the effect of competitive intelligence on the promotion of packaging and brand position with the mediating role of organizational performance. This descriptive-survey research is of correlation type with applied nature and in terms of cross-sectional time. The statistical population of this study includes all employees of Noavar Hava Engineering Company in Tehran. Using Cochran's formula, 152 people were selected as a statistical sample by simple random sampling. The research measurement tool is a questionnaire. Formal and content methods were used to measure the validity of the questionnaires and Cronbach's alpha was used to determine its reliability, which was estimated to be 0.891. Kolmogorov-Smirnov test was used to check the normality of the data and structural equation method with Smart PLS software was used to analyze the data. The results showed that competitive intelligence has a significant effect on brand promotion with the mediating role of organizational performance in Noavar Hava Company. Also, competitive intelligence has a significant effect on brand promotion and organizational performance. Therefore, tomorrow's success in business is one of those organizations that have more insight and awareness about themselves and the competitive environment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Competitive Intelligence
  • Packaging and brand
  • Organization Performance
  1. امتی ازاده، احمدی زاد ارمان،کفچه پرویز(1396) «عوامل کلیدی تأثیر گذاربر عملکرد بازار با نقش واسطه­ای نواوری برند»، فصلنامه نواوری برند،5(9): 135-171.##
  2. حسینی ابوالحسن،طبیبی محمدرضا،علی نتاج خراسانی پریسا(1397) «تأثیر شدّت رقابت بر عملکرد سازمانی با نقش مدیریت منابع انسانی راهبردی و تصویر برند (مورد مطالعه: هتل­های استان مازندران)» برنامه­ریزی و توسعه گردشگری،7(24): 82-101.##
  3. حسینی، ابوالحسن، طبیبی، محمدرضا، حسینی ورامینی، سیدعلی (1395). «بررسی تأثیر همراستایی راهبردهای بازاریابی و عملکرد زنجیره تأمین بر عملکرد سازمانی در شرکت­های صنعتی تولید مبلمان اداری استان تهران»، فصلنامه تحقیقات علوم چوب و کاغذ ایران، دوره  ،31(3):522-540.##
  4. مشهدی رمضان شیما, یزدانی ناصر.(1398). «تأثیر استراتژی برندمحوری بر عملکرد برند با تأکید بر مداخله­گری هویت برند». مطالعات مدیریت راهبردی، 10(38):99-121.##
  5. ایمانزاده, مسعود, نامور, مجید, پورپناهی, محمد, دهقان, سیدامین. (1398). «بررسی رابطه بین ویژگی‌های بسته‌بندی و ترجیح نام تجاری در مصرف‌کنندگان کالا‌های ورزشی». فصلنامه علمی علوم و فنون بسته­بندی, 10(38), 54-67.##
  6. عسگری ناصر(1397). «نقش میانجی تفاخر سازمانی در تأثیر برند کارفرمایی بر عملکرد فروش»، مدیریت بازرگانی (دانش مدیریت)،10(2):399-420.##
  7. دهقانی سلطانی مهدی, شیری اردشیر, مصباحی مریم, همتی امین(1397)، «تأثیر سیستم مدیریت برند بر عملکرد برند کارکنان در شرکت­های خدمات مسافرتی و گردشگری»، مطالعات اجتماعی گردشگری ، دوره 6 (12): 25 - 46 .##
  8. بوداقی خواجه نوبر، حسین؛ اسکندری، کریم؛ رستم زاد، رضا(1395). «بررسی رابطه هوش رقابتی مدیران با نوین­سازی صنایع کوچک»، مدیریت بهره­وری ،شماره 37 : 81 - 106.##
  9. پیرایش، رضا و علی پور، وحیده (1391)،. «بررسی رابطة هوش رقابتی و اثربخشی استراتژی­های بازاریابی در بین بانک­های دولتی و خصوصی استان زنجان»، 4( 12): 18-1.##
  10. امیرشاهی، میراحمد، فیاضی آزاد، علی، (1390). «بررسی جایگاه برند بانک­ها از دیدگاه مشتریان حقیقی شهر تهران با استفاده از فن نقشه ادراکی (موردپژوهی: برند بانک­های ملّی و پارسیان)»، فصلنامه علمی پژوهشی کاوش­های مدیریت بازرگانی، 2(4):  27-1.##
  11. داوری، علی، رضازاده، آرش(1392).                  «مدل­سازی معادلات ساختاری با نرم افزار»، PLS سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ دوم، تهران.##
  12. قیومی، شعار و خانکشی پور(1394). «بررسی تأثیر هوش رقابتی بر عملکرد سازمانی در میان کارکنان سازمان مالیاتی»، پنجمین کنفرانس ملّی و سومین کنفرانس بین­المللی حسابداری و مدیریت.##
  13. Stefanikova, Ľ., Rypakova, M., & Moravcikova, K. (2015). “The impact of competitive intelligence on sustainable growth of the enterprises”. Procedia Economics and Finance, 26, 209-214. doi:10.1016/s2212-5671(15)00816-3.##
  14. Kotler, P. (2006). “Marketing Management”, Prentice-Hall, Englewood Clif NJ.##
  15. Kahaner L.(1996). “Competitive Intelligence: From Black Ops to Boardrooms How Businesses Gather, Analyze, and Use Information to Succeed in the Global Marketplace,” New York, NY,.##
  16. Preskat, DA. (1999). “Building a learning organization”. Harvard Business Review, 71(4), 78-91.##
  17. Ruizalba, J, Calof J, Wright S. (2014) “Competitive intelligence: A practitioner, academic and inter- disciplinary perspective”. European Journal of Marketing; 42(7/8), 717-730.##
  18. Navarro, S. and Garcia, D. (2014). “A case for competitive intelligence”, Information Management Journal; 36(4), 35-40.##
  19. Lopez-Costa, J.A. and Munoz-Canavate, A. (2015). “Relational Capital and Organizational Performance in the Portuguese Hotel Sector (NUTS II Lisbon) ”. 4th World Conference on Business, Economics and Management, 26(2): 64-71.##
  20. Park, R., Srivastava, M.K. and Gnyawali, D. R. (2014). “Walking the Tight rope of Coopetition: Impact of Competition and Cooperation Intensities and Balance on Firm Innovation Performance”. Industrial Marketing Management, 43(6): 210-221.##
  21. Qiu T, (2008), “Scanning for competitive intelligence: a managerial perspective”, European Journal of Marketing, Vol. 42 Iss: 7 pp. 814 – 835.##
  22. Keller, L.K. (1993). “Conceptualizing, Measuring and Managing Customer-Based Brand Equity”. Journal of Marketing, 51(1): 1-22.##
  23. Barreto, I. (2010), “Dynamic Capabilities: A Review of Past Research and an Agenda for the Future”, Journal of Management, Vol. 36, No. 1, Pp. 256-280.##
  24. Ovsanka, Peter. Diacikova, Anna (2008) “Competitive Intelligence in Chemosvit a.s.” Conference on Professional Information Resources for Business, Marketing”, Competitive Intelligence and Knowledge Management .Prague 6, Diplomat Hotel, 5.-6. February.##
  25. Fuld, L.M. (1998), “The New Competitor Intelligence”, New York: John Wiley##
  26. Fleisher C.S; Wright S & Tindale R, (2007), “A chronological and categorized bibliography of key competitive intelligence scholarship: Part 4 (2003-2006)”, Journal of Competitive Intelligence and Management, Vol. 4, No. 1, pp. 34-107.##
  27. Peltoniemi, Mirva. Vuori, Elisa (2005) “Competitive Intelligence and Co-evolution within an Organisation Population”, Tampere University of Technology, Institute of Business InformationManagement, Tampere, Finland.##
  28. Farid, M., Liao, S.H., Wu, C. (2011), “System perspective of knowledge management, organizational learning, and organizational innovation”, Expert Systems with Applications, 37, 1096–1103.##
  29. Fleisher C.S, (2008), “Using open source data in developing competitive marketing intelligence”, European Journal of Marketing, Vol. 42, No, 7/8, pp. 852-66.##
  30. Mudambi s.(2002) “Branding importance in business-to-business Markets:Three buyer clusters”, Industrial Marketing Management, 31 (6), 525-533.##
  31. Hsieh, M.H., Pand, S.L., Setiono, R. (2004). “Product, corporate, and country image dimensions and purchase behavior: a multi-country analysis”. Journal of the Academy of Marketing Science, 42 (3), 251-270.##
  32. Merz, M.A., He, Y., Vargo, S.L. (2009). “The evolving brand logic: a servicedominant logic perspective”. Journal of the Academy of Marketing Science, 37 (3), 328-345.##
  33. Zott, C. (2003), “Dynamic capabilities and the emergence of intraindustry differential firm performance: Insights from a simulation study”, Strategic Management Journal, Vol. 24, No. 3, Pp. 97-125.##
  34. Whitelock, J. & Fastoso, F. (2007), “Understanding international branding: defining the domain and reviewing the literature”, International Marketing Review, Vol. 24, No. 3, Pp. 252-270.##
  35. Neely, a.d., Richards, a.h., Mills, j.f., Platts, k.w., Bourne, m.c.s., Gregory, m. and Kennerley, m. (2010), “performance measurement system design: developing and testing a process-based approach”, international journal of operations & production management, vol.20no.10,pp112-120##
  36. Busi, M. (2006). “Collaborative Performance Mangament: Present Gaps and Future Research”. InternationalJournal of Productivity and Performance Management, 55(1): 7-25.##
  37. Adnan, A., Abdullah, H.S. and Ahmad, J. (2016). “Assessing the moderating effect of competition intensity on HRM practices and organizational performance link: The experience of Malaysian R&D companies”. 7th International Economics & Business Management Conference, 35(1): 462-467.##
  38. Altuntaş, G., Semerciöz, F., Mert, A. and Pehlivan, Ç. (2014). “Industry Forces, Competitive and Functional Strategies and Organizational Performance: Evidence from Restaurants in Istanbul,”.##
  39. Ho, L. (2008). “What affects organizational performance? The linking of learning and knowledge management”. Industrial Management & Data System, 108(9):1234- 1254##
  40. Gary, T., Tao Q, Prescott J. China, (2008), “Competitive intelligence practices in an emerging market environment.” Competitive Intelligence Review; 11(4):65-78.##
  41. Neely, a.d., Gregory, m., Platts, k.w. (2000), “performance measurement system design: a literature review and research agenda”, international journal of operations & production management, vol.15 , no.4, pp 80-116.##
  42. Chang Yu , Wang Xinchun, Arnett Dennis (2018) “Enhancing Firm Performance: The Role of Brand Orientation in Business-to-Business Marketing”, Industrial Marketing Management, DO  - 10.1016/j.indmarman.2018.01.031##
  43. Itani, Omar,Agnihotri, Raj, Dingus, Rebecca.,(2017) “Social media use in B2b sales and its impact on competitive intelligence collection and adaptive selling: Examining the role of learning orientation as an enabler”, Industrial Marketing Management. DO  - 10.1016/j.indmarman.2017.06.012##
  44. Boo, S., Busser, J., & Baloglu, S. (2009). “A model of customer-based brand equity and its application to multiple destinations”. Tourism Management, 30(2): 219-231.##
  45. Hulland, J., (1999). “Use of partial least squares (PLS) in strategic management research: a review of four recent studies”. Strategic Management journal, 20(2), pp. 195-204.##
  46. Chin, W. W. (1998). “The Partial least squares approach to structural equation modeling in modeling in: G. A. Macrolides (Ed.), Modern Methods for Business Research (pp.295-358). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates##
  47.  Noka J and Fransis A, (2013), “Dissemination of competitive intelligence”, Journal of Information Science, Vol. 30 No. 2, pp. 165-80.##