تأثیر بسته‌بندی شفاف برتمایل به خرید مصرف‌کننده (مورد مطالعه: غلات و حبوبات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه شهر ساوه)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیریت، دانشگاه ازاد بویین زهرا

2 مدیریت

چکیده

تمایل مشتری برای خرید کالا به عوامل متعددی بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین محرک‌های اثرگذار بر تمایل به خرید در مرحله فروش، بسته‌بندی است. این پژوهش تأثیر بسته‌بندی شفاف برتمایل به خرید مصرف‌کننده (مورد مطالعه محصول غلات و حبوبات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه شهر ساوه) را بررسی می‌کند. پژوهش از نظر هدف کاربردی می‌باشد. داده‌ها به‌وسیله روش آماری مدل‌یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای  SPSS24 و LISREL8.80 پردازش شده‌است. نتایج، بیانگر تأثیر مثبت و معنادار شفافیت بسته‌بندی بر شادی و لذت درک شده، تازگی درک شده، کیفیت درک شده، نوآوری درک شده و جذابیت درک شده می‌باشد. همچنین نتایج آزمون تحلیل مسیر نیز حاکی از آن است که شفافیت بسته‌بندی محصولات از مسیرهای شادی و لذت درک شده، تازگی درک شده، کیفیت درک شده، نوآوری درک شده و جذابیت درک شده بر تمایل به خرید مصرف‌کنندگان اثر مثبت و معناداری دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Impact of Transparent Packaging on the Consumer Willingness to Purchase (Case Study of Cereals in Refah Chain Shops of Saveh)

نویسندگان [English]

  • tayebeh farahani 1
  • Ali Binazir 2
1 management, islamic azad university of Buin zahra
2 management
چکیده [English]

The consumer's intention to buy depends on several factors. Packaging is one of the most important motivations that affect the consumer's intention to purchase. The purpose of this study is to evaluate the effectiveness of transparent packaging on consumer purchases of cereals in Refah chain shops of Saveh. The type of study is applied research. The data were collected through questionnaires, and processed using the statistical methods of structural equation modeling by SPSS24 and LISREL8.80 software. The results show the positive and significant impact of packaging transparency on the joy, pleasure, novelty, quality, innovation, and attractiveness perceived by the consumer, and as a result on the overall tendency of the consumers to purchase.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Packaging
  • Willingness to Purchase
  • Transparent
  • Cereals
  • 1- اکبری، محسن؛ قلی زاده، محمدحسن؛ زمردی، معصومه، "تأثیر نمادهای اسلامی در بسته‌بندی بر قصد خرید مصرف‌کنندگان موادغذایی"، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 79، تابستان، صص91-67، 1395.##

    2- حکیمی طهرانی، اردشیر. "موادشناسی و تکنیک‌های چاپ در بسته‌بندی" (چاپ اول)، تهران: فرهنگسرای میردشتی، 1388.##

    3- خدابخشی سورشجانی، زهرا؛ ابراهیمی، ابوالقاسم، "تأثیر طرح
    بسته‌بندی محصولات غذایی بر رفتار خرید آنی مصرف‌کنندگان"، فصلنامه علمی- ترویجی علوم و فنون بسته‌بندی، سال هشتم، شماره 29، بهار 1396.##

    4- خدابخشی، محمد؛ صادقی، احمد،  "بررسی تأثیر اندازه و طراحی بسته‌بندی بر قصد خرید و رضایت مشتری"، فصلنامه  علمی- ترویجی علوم و فنون بسته‌بندی، سال 8، شماره21، پاییز، صص41-30. 1396.##

    5- سلطانی، مرتضی؛ جعفری، سیدمحمدباقر؛ مجیدی ، ساجده سادات، "شناسایی اجزای تصمیم خرید مصرف‌کننده از منظر بسته‌بندی محصول و بررسی تأثیر سطح درگیری ذهنی بر این اجزا (مورد مطالعه صنعت سوهان قم)"، مجله علوم و صنایع غذایی، دوره14، شماره72، بهمن ماه، صص257-243، 1396.##

    • Chandran, R. Batra, and B. Lawrence, “Is seeing believing? Consumer responses to opacity of product packaging. In A. L. McGill and S. Shavitt (Eds.), Advances in Consumer Research,” vol. 36, pp. 970-971.##
    • Deng and R. Srinivasan, “When do transparent packages increase (or decrease) food consumption?,” Journal of Marketing, vol. 77, no. 4, pp. 104 –117, 2013.##
    • Fernqvist, A. Olsson, and S. Spendrup “What’s in it for me? Food packaging and consumer responses, a focus group study. British Food Journal, vol. 117, no. 3, pp. 1122 -1135, 2015.##
    • Ha and S.  J Lennon, “Consumer responses to online atmosphere: The moderating role of atmospheric responsive eness,” vol. 2, pp. 86 – 94, 2011.##
    • Kamal khan, F. Rehman, and K. Rashid, “Impact of labeling and packaging on consumer buying behavior,” Journal of Marketing and Consumer Research. vol. 19,
      pp. 13-21, 2016.##
    • Kreuzbauer  and   A. Malter, “Embodied Cognition and New Product Design: Changing Product Form to Influence Brand Categorization. Journal of Product Innovation Management,” vol. 22, no. 2, pp. 165-176.##
    • Ladhari, I. Brun, and M. Morales, “Determinants of dining satisfaction and post-dining behavioral intentions, International Journal of Hospitality Management,” vol. 27 no. 4, pp. 563-73, 2005.##
    • Mehrabian and J. A. Russell, “An Approach to Environmental Psychology. Cambridge,” MA: The MIT Press.
    • Misbah and Samreenlodhi, “Brand Packaging and Consumer Buying Behavior: A Case of FMCG Products. International Journal of Scientific and Research Publications, vol. 5, pp. 590 - 602.##
    • Oster, “Does see-through packaging really boost sales? Maybe but some things are best left unseen,” Adweek, August 14th.##
    • Kuvykaite, A. Dovaliene, and L. Navickiene, “Impact of

    package elements on the consumer purchase decision. Economics and  management,”  pp. 441-458.##

    • Rundh, “The multifaceted dimension of packaging: Marketing logistic or marketing tool?” British Food Journal, vol. 107, no. 9, pp. 670-684.##
    • T. Simmonds, A. Woods, and C.  Spence, “Show me the goods’: Assessing the effectiveness of transparent packaging vs. product imagery on product evaluation. Food Quality and Preference,” vol. 63, pp. 18–27, 2018.##
    • Van Doorn, A. Woods, C. A. Levitan X. Wan,
      C. Velasco, C. Bernal-Torres, and   C.  Spence, “Does the shape of a cup influence coffee taste expectations? A
      cross-cultural, online study. Food Quality and Preference,” vol. 56, pp. 201–211, 2017.##
    • Venter, D. Van Der Merwe,  H. De Beer, Kempen, and M. Bosman, “Consumers perceptions of food packaging: an exploratory investigation in potchefstroom,” South Africa, International journal of consumer studies.##
    • Wąsowicz-Kiryo and M. Styśko-Kunkowska, “Attributes of nutritional information labelling that determine attractiveness of labels and correctness of inferences made about food healthfulness,” Procedia – Social and Behavioral Sciences, vol. 30, p. 722.##