استخراج پارادوکس‌ها و تبیین روابط حاکم بر آن‌ها در زنجیره تامین صنعت بسته‌بندی شکلات و بیسکویت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار مدیریت ،واحد دهاقان ،دانشگاه ازاد اسلامی ،دهاقان ،ایران.

2 گروه مدیریت ، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.

چکیده

بسته‌بندی شکلات و بیسکویت، یکی از مهم‌ترین پارامترهای مؤثر در فروش این محصولات است. بسته‌بندی وظایف مهمی را بر عهده دارد. ازجمله این وظایف می‌توان به حفاظت از محصول، زیبایی، بهبود کیفیت ادراک‌شده توسط مشتری، افزایش احتمال خرید آنی، برند سازی و تعامل با مشتری اشاره کرد. یکی از پارامترهای بسته‌بندی که باید توجه بیشتری به آن شود؛ پارادوکس‌های بسته‌بندی است. هدف این مقاله، به دست آوردن پارادوکس‌های بسته‌بندی، تبیین روابط و تأثیر و تأثرات بین پارادوکس‌ها و ارائه چهارچوب مفهومی پارادوکس‌ها در زنجیره تأمین صنعت بسته‌بندی شکلات و بیسکویت است. این یک تحقیق آمیخته است. بخش کیفی شامل مطالعه کتابخانه‌ای و تحلیل مضمون و بخش کمی شامل دیمتل فازی است. جامعه هدف مطالعات کتابخانه‌ای، مقالات موجود بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۳ بوده است. در این تحقیق تعداد 74 مضمون پایه پارادوکس و 12 مضمون اصلی پارادوکس، شناسایی شد. 12 مضمون اصلی پارادوکس‌های بسته‌بندی عبارت است از: ارزش‌های ملی-فرهنگی، رشد اقتصادی و سودآوری، حفظ محیط‌زیست، اطلاعات محیطی، بازار و عوامل بیرونی، تجهیزات فناورانه شرکت، توانمندسازی منابع انسانی، عوامل قانونی و نظارتی، مدیریت تجربه مشتری، مواد بسته‌بندی، فرایند تولید محصولات، عوامل لجستیکی، طراحی بسته‌بندی. اطلاعات محیطی، بازار و عوامل بیرونی، عوامل قانونی و نظارتی، تجهیزات فناورانه شرکت، عوامل لجستیکی و فرایند تولید محصولات مضامین علی و دیگر مضامین، مضامین معلول هستند. بیان پارادوکس‌ها یک رویکرد جدید برای درک پیچیدگی تصمیمات بسته‌بندی در زنجیره تأمین مواد غذایی ارائه می‌دهد. یافته‌های این تحقیق پارادوکس‌های بسته‌بندی را به شرکت‌ها معرفی می‌کند. شناسایی پارادوکس‌های بسته‌بندی باعث می‌شود تا مدیران تصمیمات بهتری در حوزه بسته‌بندی اتخاذ نمایند. درنتیجه می‌توان به ظرفیت راهبردی بسته‌بندی دست‌یافت؛ و فروش محصول و عملکرد شرکت را افزایش داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Extracting paradoxes and explaining the relationships governing them in the supply chain of the chocolate and biscuit packaging industry

نویسندگان [English]

  • sayyed mohammadreza davoodi 1
  • Sayedsadrodin alem 2
  • Sayed akbar Nilipour Tabatabaei 2
  • naser khani 2
1 Associate Professor of Management, Dehaghan Branch, Islamic Azad University, Dehaghan, Iran.
2 Department of Management, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
چکیده [English]

Chocolate and biscuit packaging is one of the most important factors influencing the sales of these products. Packaging serves several essential functions, including product protection, aesthetic appeal, enhancing customer-perceived quality, increasing the likelihood of impulse purchases, branding, and fostering customer interaction. One of the key packaging elements that requires more attention is packaging paradoxes. The aim of this article is to identify packaging paradoxes, explain the relationships and effects between them, and provide a conceptual framework for these paradoxes within the supply chain of the chocolate and biscuit packaging industry. This study uses a mixed research approach. The qualitative part includes a literature review and content analysis, while the quantitative part employs fuzzy dematerialization. The target population for the literature review consisted of articles published between 2010 and 2023. In this research, 74 basic paradox themes and 12 main paradox themes were identified. The 12 main themes of packaging paradoxes are: national-cultural values, economic growth and profitability, environmental protection, environmental information, market and external factors, company technological capabilities, human resource empowerment, legal and regulatory factors, customer experience management, packaging materials, product production processes, and packaging design. Among these, environmental information, market and external factors, legal and regulatory factors, company technological capabilities, logistical factors, and product production processes are causal themes, while the other themes are effect themes. The discussion of paradoxes offers a new perspective on understanding the complexity of packaging decisions within the food supply chain. The findings of this study introduce the concept of packaging paradoxes to companies, allowing managers to make more informed decisions regarding packaging. As a result, the strategic potential of packaging can be realized, leading to increased product sales and enhanced company performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Supply chain
  • paradoxes relationship
  • packaging
  • biscuit and chocolate industry

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 29 دی 1403
  • تاریخ دریافت: 10 آذر 1403
  • تاریخ بازنگری: 27 دی 1403
  • تاریخ پذیرش: 29 دی 1403
  • تاریخ انتشار: 29 دی 1403