انتخاب فعال یک محصول در رقابت با سایر محصولات، تعریف موفقیت محصول است.کاربرد یک فنّاوری جدید میتواند روی این انتخاب تأثیر بگذارد. فنّاوریهای جدید بستهبندی، نقش مرکزی در صنعت غذا ایفا میکنند. تنها در صورتی که یک بستهبندی جدید مورد توجّه و انتخاب مصرفکنندگان قرار گیرد، میتواند در بازار فروش موفق بوده و برای تولیدکنندگان سودآور باشد. به همین دلیل، آگاهی داشتن از چگونگی واکنش و پاسخ مصرفکنندگان به این فنّاوریهای نوین برای سازندگان و فرآوریکنندگان غذا و بستهبندی ضروری است. اگر این فنّاوری نادیده گرفته و یا رد شود، شکست خواهد خورد و فواید بالقوه آن هیچگاه درک نخواهد شد. البته برای موفقیت، ضروری است که فنّاوری جدید واقعاً نسبت به روشهای موجود، بهبود یافته باشد و مصرفکنندگان این را بدانند. یکی از کارهای مهم تمرکز بر روی تخمین، ترس مصرفکنندگان از انتخاب نوآوریهای موجود در عرصه بستهبندی مواد غذایی است. برای این منظور، از مقیاس سنجش ترس از نوآوریهای غذایی به عنوان ابزاری برای کمّیسازی ساده درجه رد فنّاوری جدید بستهبندی استفاده میشود. تحقیقات مختلف در زمینه فنّاوری های جدید بسته بندی مواد غذایی نشان می دهد، اکثریت افراد در دسته با ترس متوسط از نوآوری قرار دارند. علاوه بر عوامل خارجی، نظیر: طراحی بسته، اطّلاع رسانی جامع و مبسوط در مورد مزایا و معایب نوآوری بسته بندی نقش معناداری در تغییر تمایل به خرید مصرفکننده بسته غذایی خواهد داشت. بنابراین روشهای درک فرآیند تصمیمگیری برای خرید و تأثیر اطّلاعات و عوامل مختلف بر آن ضروری به نظر میرسد.
هان ج. اچ، (2007). «بستهبندی مواد غذایی فرآوری شده به روشهای غیر حرارتی»، ترجمه ناصر صداقت و مریم بهرام پرور، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی، فصل هشتم، صص205-153.##2. Karimi, P. (2013)."The Study of Relationship between Packaging Elements and purchase behavior: Consumers of food, Cosmetics and health products". Interdisciplinary journal of contemporary research in business 5 (3): 281-295.##3. Rundh, B. (2009). "Packaging design: creating competitive advantage with product packaging". British food journal 111(9): 988-1002.##4.Mr. Mitul M. Deliya, M. B. (2012)." Role of Packaging on Consumer Buying Behavior- Patan District." Global Journal of Management and Business Research, 12(10), 48-68.##5.Dadras, A. (2015) "Impact Of Consumers’ Demography Factors on Rice Packaging Design in The Lens of KANO’S Attractive quality theory". International journal of I nnovative and applied research (3) 43-53.##6.MirenItxaso Sebastian, P., Javier Sanz, V. and CarminaWanden, B. (2014) "Consumer reaction to information on the labels of genetically modified food"RevSaude Public 48(1):1-12.##7.Pennanen, K., Focas, C., Kumpusalo-Sanna, V., Keskitalo-Vuokko, K., Matullat, I., Ellouze, M., Pentikäinen, S., Smolander, M., Korhonen, V. and Ollila, M. (2015) "Human-packaging interaction european consumers’ Perceptions of time–temperature indicators in food packaging." Packaging technology and science. DOI: 10.1002/pts.2105.##8. Henriques, A. S., King, S. C., &Meiselman, H. L. (2009). "Consumer segmentation based on food neophobia and its application to product development." Food Quality and Preference, 20(2):83-91.##9.- Vidigal, M., Minim, V., Simiqueli, A., Souza, P., Balbino, D. and Minim, A. (2015) "Food technology neophobia and consumer attitudes toward foods produced by new and conventional technologies: A case study in Brazil "LWT - Food science and technology 60 832-840.##
طبیب لقمانی, فروغ السادات, & صداقت, ناصر. (1395). مروری بر پاسخ مصرف کنندگان به فنّاوری های جدید بسته بندی مواد غذایی. علوم و فنون بستهبندی, 7(26), 6-17.
MLA
فروغ السادات طبیب لقمانی; ناصر صداقت. "مروری بر پاسخ مصرف کنندگان به فنّاوری های جدید بسته بندی مواد غذایی", علوم و فنون بستهبندی, 7, 26, 1395, 6-17.
HARVARD
طبیب لقمانی, فروغ السادات, صداقت, ناصر. (1395). 'مروری بر پاسخ مصرف کنندگان به فنّاوری های جدید بسته بندی مواد غذایی', علوم و فنون بستهبندی, 7(26), pp. 6-17.
VANCOUVER
طبیب لقمانی, فروغ السادات, صداقت, ناصر. مروری بر پاسخ مصرف کنندگان به فنّاوری های جدید بسته بندی مواد غذایی. علوم و فنون بستهبندی, 1395; 7(26): 6-17.