چگونگی تأثیرات رنگ در بسته بندی، بازاریابی و میزان فروش

نویسنده

دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تهران

چکیده

فیلیپ کاتلر می­گوید: «کاربرد پیوسته از یک رنگ خاص به ماندگاری و جا افتادن نام بازرگانی کمک می­کند.»رنگ به عنوان یکی از ابزارهای مهم بازاریابی، در فروش بسیاری از محصولات به خصوص محصولات مصرفی است. از آنجایی که بسیاری از خریدها در مراکز بزرگ و زنجیره­ای بدون هیچ گونه برنامه­ریزی قبلی انجام می­گیرد، نقش رنگ در جلب توجّه خریداران بسیار مهم است. بسته­ای می­تواند در جذب مشتری موفق باشد که زیبا و جذّاب طراحی و رنگ­آمیزی شده باشد. رنگ، اولین چیزی است که بیننده از دیدن بسته­بندی یک کالا درک می­کند، شکل­ها و نوشته­ها بعد از رنگ سبب جذب بیننده می­گردند. به همین دلیل، رنگ یکی از مهم­ترین عوامل انگیزشی در خرید محصول است. نکته­ای که باید مورد توجّه قرار گیرد، استفاده به جا از رنگ­ها در طراحی و بسته­بندی کالاها می­باشد. مصرف­کننده باید قادر به تشخیص ارتباط میان محصول و استفاده آن در اولین نگاه باشد. باید توجّه نمود که رنگ­ها سریع­ترین و مستقیم­ترین وسیله برای دستیابی به این هدف هستند چرا که مشتری را در اولین نگاه جذب می­کنند و هدف محصول را به مشتری می­رسانند. رنگ‏هایی که در بسته­بندی به کار می‏رود بسیار مهم‏ هستند، حتّی از جملاتی که مورد استفاده قرار می‏گیریند، اثر گذارتر می­باشند، به این سبب است که رنگ‏ها و طرح‏ها توجّه مشتریان را جلب می‏کنند و باعث می‏شوند که مخاطبان بیشتری کالاهای شما را ببینند. روانشناسان معتقدند رنگ می‏تواند تا ۶۰ درصد پذیرش، انتخاب محصولات یا خدمات مؤثر باشد. به این مثال توجّه کنید: شما یک طرح سیاه و سفید و یک طرح با رنگ‏های آبی و زرد و سیاه می‏بینید، کدام یک از این دو طرح را اول می‏بینید؟ آیا شما اول طرح سیاه و سفید را می‏بینید؟

کلیدواژه‌ها


  1. رنجبریان؛ ب. (1378). «بازاریابی و مدیریت بازار». تهران. شرکت چاپ و نشر بازرگانی.##2. استوار؛م. (پائیز 1391). «رنگ». انتشارات وی کیو. چاپ اول.##3. Adams, F. M.,&Osgood, D. (1973), "A Cross. cultural studyofthe affective meanings of color". Journal of cross. Cultural psychology, 4, 135.156.##4. The verbal and visual components of package design, Journal of product & brand management, VOL. 9 NO. 1 2000, pp. 56-70.##5. Aslam, M. M., (2006), "Are You sellingthe right colors?A cross. Cultural review of colors as a marketing Cue". Journal of marketing communications, Vol. 12, No. 1, 15.30.##6. Greenberg, Karl (2002), "Blue Gets the blue ribbon". Brand week, 43, 9, 28.##7. Fy Around Jane Powell (1378). "Color packaging (2) ", Fry, frost, magazine printing and packaging, 21: .thran, 14.16.##8. Grimes, A., & Doole,I. (1998), "Exploringthe relationship between colorand international branding". Journal of marketing management, 14, 799.817.##9. Jacobs, Laurence, Charles Known, Reginald Worthley,and Kyung.Il Ghymn (1991), "Cross. cultural Color Comparisons: Global marketers beware!" International marketing review, 8(3), 21.30.##10. Madden, Thomas J., Kelly Hewlett, and Martin S. Roth (2000), "Managing images in different cultures: A Cross. national study of color meanings and preferences". Journal of international marketing, 8, 4, 9.##11. Paul, Pamela., (2002), "Colorby numbers".American demographics, 24, 2(Feb), 30.##12. Field. G. (1996). "Printing production management," 1996. Livonia, New York: Graphic Arts Publishing Inc.##13. Hunter, R. & Harold, R. W. (1987). "Colorimeter: The Measurement of Appearance. (2nd Ed)." New York: Wiley.Interscience.##14. Graphic Arts Technical Foundation /Printing Industries of America (2002). "Best Business Practices for the Printing Industry." GATF/PIA.##15. Robertson, D. A. (1977). "The CIE 1976 color.difference formulae." Color Research & Application, 2, 7.11.##16. Ampuero , O and Vila , N (2006), "Consumer perceptions of product packaging", Journal of consumer marketinVole 23/No2 , pp.102–114.##17. Johann Wolfgang von Goethe, (1982)."Theory of colors, trans." Charles Lock Eastlake (Cambridge, massachusetts: The M.I.T. Press, 1982), 317.##18. Civil AR (1383). "Systematic analysis of consumer behavior, the magazine's message", 28 and 29, Tehran.##19. Ellen, P. S., Wiener, J. L., & Cobb.Walgren, C. (1991). "The role of perceived consumer effectiveness in motivating environmentally conscious behaviors". Journal of public policy & Marketing, Vol 10, pp. 102–117.##20. Blake .S, (2005), "Food packaging in a modern world". Management briefing: Technology Just – Food ; pg. 2.##