دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تهران
چکیده
فیلیپ کاتلر میگوید: «کاربرد پیوسته از یک رنگ خاص به ماندگاری و جا افتادن نام بازرگانی کمک میکند.»رنگ به عنوان یکی از ابزارهای مهم بازاریابی، در فروش بسیاری از محصولات به خصوص محصولات مصرفی است. از آنجایی که بسیاری از خریدها در مراکز بزرگ و زنجیرهای بدون هیچ گونه برنامهریزی قبلی انجام میگیرد، نقش رنگ در جلب توجّه خریداران بسیار مهم است. بستهای میتواند در جذب مشتری موفق باشد که زیبا و جذّاب طراحی و رنگآمیزی شده باشد. رنگ، اولین چیزی است که بیننده از دیدن بستهبندی یک کالا درک میکند، شکلها و نوشتهها بعد از رنگ سبب جذب بیننده میگردند. به همین دلیل، رنگ یکی از مهمترین عوامل انگیزشی در خرید محصول است. نکتهای که باید مورد توجّه قرار گیرد، استفاده به جا از رنگها در طراحی و بستهبندی کالاها میباشد. مصرفکننده باید قادر به تشخیص ارتباط میان محصول و استفاده آن در اولین نگاه باشد. باید توجّه نمود که رنگها سریعترین و مستقیمترین وسیله برای دستیابی به این هدف هستند چرا که مشتری را در اولین نگاه جذب میکنند و هدف محصول را به مشتری میرسانند. رنگهایی که در بستهبندی به کار میرود بسیار مهم هستند، حتّی از جملاتی که مورد استفاده قرار میگیریند، اثر گذارتر میباشند، به این سبب است که رنگها و طرحها توجّه مشتریان را جلب میکنند و باعث میشوند که مخاطبان بیشتری کالاهای شما را ببینند. روانشناسان معتقدند رنگ میتواند تا ۶۰ درصد پذیرش، انتخاب محصولات یا خدمات مؤثر باشد. به این مثال توجّه کنید: شما یک طرح سیاه و سفید و یک طرح با رنگهای آبی و زرد و سیاه میبینید، کدام یک از این دو طرح را اول میبینید؟ آیا شما اول طرح سیاه و سفید را میبینید؟
رنجبریان؛ ب. (1378). «بازاریابی و مدیریت بازار». تهران. شرکت چاپ و نشر بازرگانی.##2. استوار؛م. (پائیز 1391). «رنگ». انتشارات وی کیو. چاپ اول.##3. Adams, F. M.,&Osgood, D. (1973), "A Cross. cultural studyofthe affective meanings of color". Journal of cross. Cultural psychology, 4, 135.156.##4. The verbal and visual components of package design, Journal of product & brand management, VOL. 9 NO. 1 2000, pp. 56-70.##5. Aslam, M. M., (2006), "Are You sellingthe right colors?A cross. Cultural review of colors as a marketing Cue". Journal of marketing communications, Vol. 12, No. 1, 15.30.##6. Greenberg, Karl (2002), "Blue Gets the blue ribbon". Brand week, 43, 9, 28.##7. Fy Around Jane Powell (1378). "Color packaging (2) ", Fry, frost, magazine printing and packaging, 21: .thran, 14.16.##8. Grimes, A., & Doole,I. (1998), "Exploringthe relationship between colorand international branding". Journal of marketing management, 14, 799.817.##9. Jacobs, Laurence, Charles Known, Reginald Worthley,and Kyung.Il Ghymn (1991), "Cross. cultural Color Comparisons: Global marketers beware!" International marketing review, 8(3), 21.30.##10. Madden, Thomas J., Kelly Hewlett, and Martin S. Roth (2000), "Managing images in different cultures: A Cross. national study of color meanings and preferences". Journal of international marketing, 8, 4, 9.##11. Paul, Pamela., (2002), "Colorby numbers".American demographics, 24, 2(Feb), 30.##12. Field. G. (1996). "Printing production management," 1996. Livonia, New York: Graphic Arts Publishing Inc.##13. Hunter, R. & Harold, R. W. (1987). "Colorimeter: The Measurement of Appearance. (2nd Ed)." New York: Wiley.Interscience.##14. Graphic Arts Technical Foundation /Printing Industries of America (2002). "Best Business Practices for the Printing Industry." GATF/PIA.##15. Robertson, D. A. (1977). "The CIE 1976 color.difference formulae." Color Research & Application, 2, 7.11.##16. Ampuero , O and Vila , N (2006), "Consumer perceptions of product packaging", Journal of consumer marketinVole 23/No2 , pp.102–114.##17. Johann Wolfgang von Goethe, (1982)."Theory of colors, trans." Charles Lock Eastlake (Cambridge, massachusetts: The M.I.T. Press, 1982), 317.##18. Civil AR (1383). "Systematic analysis of consumer behavior, the magazine's message", 28 and 29, Tehran.##19. Ellen, P. S., Wiener, J. L., & Cobb.Walgren, C. (1991). "The role of perceived consumer effectiveness in motivating environmentally conscious behaviors". Journal of public policy & Marketing, Vol 10, pp. 102–117.##20. Blake .S, (2005), "Food packaging in a modern world". Management briefing: Technology Just – Food ; pg. 2.##