رئیس بازرگانی، شرکت ملّی پخش فرآوردههای نفتی ایران، منطقه خراسان جنوبی، بیرجند، ایران کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران
چکیده
از زمان اولین توزیع فرآورده بنزین در ایران از سال 1306 خورشیدی (1927 میلادی) در شهر آبادان تا کنون عمدتاً نیاز مصرفکنندگان به بنزین از طریق جایگاههای عرضه فرآوردههای نفتی تأمین شده است و مصرفکنندگان به منظور بهرهمندی از این فرآورده ناگزیر از مراجعه به مجاری عرضه یا به اصطلاح پمپهای بنزین و دریافت سوخت مورد نیاز خود در باک خودرو میباشند. این در حالی است که تقاضای بسیار زیادی جهت دسترسی به بنزین به صورت بستهبندی شده وجود دارد و هیچ برنامهای در خصوص عرضه این فرآورده به صورت بستهبندی شده و قابل حمل در دستور کار عرضهکنندگان قرار ندارد. این پژوهش با هدف شناسایی شرایط و الزامات بستهبندی بنزین و همچنین چگونگی عرضه آن به عنوان یک کالای راهبردی، به بررسی وضعیت فعلی عرضه این کالا و مشکلات آن از طریق مصاحبه با کارشناسان متخصص در شرکت ملّی پخش فرآوردههای نفتی ایران و مصرفکنندگان و سپس به چگونگی بستهبندی و مزایای آن و همچنین توزیع آن به صورت مظروف از طریق استخراج استانداردها و روشهای مرتبط میپردازد.
بیات، ن. (1384)، «مروری بر برخی عناصر در بسته بندی». ماهنامه صنعت بسته بندی، شماره 68. ص 6.
کالور، ج. (1392). «طراحی بسته بندی چیست». ترجمه: آل مظفر، تهران، چاپ الکترونیک.(تاریخ انتشار به زبان اصلی 2003).
پورعلی، ح. اسماعیلی پور، م. (27 آذرماه 1394)، «آسیب شناسی و پیشنهادات اصلاحی برای کانال های توزیع در شرکت ملّی پخش فرآوردههای نفتی ایران». اولین کنفرانس سالانه مدیریت و اقتصاد کسب و کار، تهران.
روستا، الف. ونوس،داور. ابراهیمی، عبدالحمید. (1375)، «مدیریت بازاریابی». تهران، نشر سمت
American institude for packaging and environment.(2016).
National Fire Protection Association, Flamable and Combustable Liquids Code Handbook.(2003).chapter 4 container and portable tank storage. Quincy, massachusets.
ASTM international standards and publications(2015) standard specification for portable gasoline containers for consumer use, designation F852-08. WEST Conshohoken.
ADR, European agreement concering the international carriage of dangerous goods by road, (2003). United nations. New York and Genova.