پسته یکی از محصولات راهبردی ایران است که در بین محصولات کشاورزی بیشترین ارزآوری را برای کشور دارد و سهم قابل توجّهی از صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده است؛ اما از جنبه تبلیغی و استفاده از فنّاوریهای روز دنیا در امر بستهبندی و صادرات، به این محصول کمتر توجّه شده است. کاهش سهم ایران از صادرات جهانی این محصول در سالهای اخیر، نیاز به مدیریت در زمینه بازاریابی و بسته بندی و استفاده از روشهای نوین بستهبندی، این محصول را بیشتر نمایان میسازد. بنابراین در این مقاله، سعی شده ضمن بیان کلیاتی در مورد پسته و میزان تولیدات و صادرات این محصول در 10 سال گذشته به معرفی سامانههای بستهبندی پسته در داخل و خارج کشور پرداخته شده و علاوه بر این فنّاوریهای نوین در بسته بندی پسته مورد بررسی قرار گرفته است.