بسته بندی یک مفهوم مطلق نیست بلکه نسبی است یعنی ذات و کیفیت آن وابسته به چیز دیگری است. بر همین اساس، بستهبندی محدود به یک علم و رشته نبوده و از جمله علومی میباشد که وابستگی کامل به مجموعه علوم مهندسی، مدیریتی و انسانی دارد. در این مقاله نیز سعی شده با بیان موضوعات مرتبط و تأثیرگذار در سلامت بستهبندی و رضایتمندی مصرفکننده، ضرورت اهمیت و توجّه به نگرشی سیستمی در ایجاد یک بسته بندی مطلوب را بیش از پیش به مدیران شرکتهای بزرگ و بنگاههای کارآفرین گوشزد نماید. افزایش رقابت میان تولیدکنندگان محصول، مبتنی بر بیان کیفیت برتر محصولات، امروزه به ذهن مدیران بازاریابی و فروش مورد توجّه می باشد تا جایی که برای سودآوری بیشتر توجّهی ویژه به ظاهر بسته بندی کالاها دارند. برای دسترسی به این هدف، داشتن نگاهی سیستمی، برای شرکت های بزرگ از ضروریات به شمار می رود. امروزه در کشورمان نگرش سیستماتیک به صنایع بسته بندی، بسیار بیشتر از گذشته احساس می گردد. تنگناهای اقتصادی موجود، کاهش نقدینگی و سرمایه های در گردش واحدهای تولیدی، کاهش منابع تأمین کننده درآمدهای ملّی، همه و همه ضرورت اهمیت بیشتر یک مدیریت سیستماتیک را در صنعت بسته بندی موجب میشود، لذا در این مبحث سعی شده است تا اهمیتی بیش از پیش به ضرورت نگرش سیستمی در حوزه بسته بندی داده شود.