1
دانشیار دانشگاه سمنان و رئیس بنیاد نخبگان استان سمنان
2
دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات، مدیر توسعه و تبلیغات بانک قرضالحسنه رسالت(استان تهران)
چکیده
بستهبندی محصولات یکی از ارکان مهم بازاریابی به شمار میآید. نوع بستهبندی محصولات ایرانی برای عرضه در بازارهای جهانی همیشه یکی از موضوعات بحث برانگیز بوده و بسیاری از صاحب نظران، نامناسب بودن وضعیت بستهبندی محصولات ایرانی را یکی از موانع توسعه صادرات میدانند. از این رو، در تحقیق حاضر با استفاده از روش پرسشنامه، مصاحبه و تشکیل گروه کانون با روش نمونه گیری تصادفی و بر اساس میانگین آزمون تحلیل واریانس فریدمن وضعیت بسته بندی محصولات صادراتی استان سمنان از دیدگاه معیارهای اساسی بسته بندی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل و رتبه بندی قرار گرفته و راهکارهایی به منظور ارتقاء آن ارائه شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد محصولات صادراتی استان سمنان از نظر بستهبندی در شاخصهای برچسبگذاری، اندازه، حملونقل و انبارداری، محافظت از کالا و سهولت استفاده وضعیت مطلوبی داشتهاند؛ اما در عوامل طرح، رنگ، شکل ظاهری، مواد اولیه، قدرت فروش آنی، قدرت رقابتی و معرفی نام تجاری، وضعیت مطلوبی ندارند.
صرافی نژاد. (1378). بستهبندی صادراتی، مجلّه جنگ صنعت، ش 58 و59، سال 11، ص7.
Ampuero, Olga. Vila, Natalia (2006), " Consumer perceptions of product packaging" , journal of consumer management, ISSN 0736-3761, PP. 100-102
Bix, L, Rifon,N., Lockhart, H., de la Fuente, J. (2003). "The packaging matrix: Linking package design criteria to the marketing mix", School of Packaging, Michigan State University.
chinda,K., & Sahachaisaeree, N. (2012).” Purchasers’ Perception on Packaging Formal Design: A Comparative Case Study on Luxury Goods Merchandizing”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 42 , PP.436 – 442.
Rundh, Bo (2005), "The multi-faceted dimension of packaging (Marketing logistic or marketing tools)" , British Food Journal, V.107, PP.670-681.
Underwood, Robert L , Klein, Noreen M. , Burke, Raymond R. (2001), "Packaging communication: Attentional effects of product imagery" , Journal of product & brand management, V.10, PP.405-407.