براساس آنچه که در روانشناسی گشتالت(1) مطرح میشود، کل دارای خواص و ویژگیهایی است که در اجزای تشکیل دهنده آن یافت نمیشود و معمولاً کل تعیین کننده ویژگی های اجزا است نه بر عکس.[1] بر همین اساس نهایتاً ترکیب کلی یک بسته، تعیین کننده ویژگیهای نهایی آن است. پس از انتخاب عناصری مانند فرم و ساختار، رنگ و بافت، جنسیت، لوگو، شعار تبلیغاتی، تصاویر و نقوش و عناصری از این دست، مهم ترین مسئله فراروی طراحان، این است که چگونه این عناصر را در کنار هم قرار دهند و با هم درآمیزند تا ضمن ایجاد زیبایی، هویت مطلوبی که برای کالا در نظر گرفته شده به بینندگان القا گردد. ترکیببندی، نقش تعیین کنندهای در میزان تأثیر بر مخاطبان و موفقیت بستهبندی خواهد داشت.